Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Dator

Dator

Om man nu vill byta dator, kan man inte lika gärna köpa en bärbar dator,och använda som stationär. Det finns ju datorer som har stora hårdiskar och bra internminne. Dom tar ju mindre plats vid skrivbordet.

Eller är någon nackdel med en sådan dator? Är dom lika hållbara? Har dom samma kapacitet? Eller är dom mer sårbara?
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Thomas2!

Jag har 2 bärbara med 15" skärm. Använder dom inte. Jag sitter vid den stationära.

Där har jag 22" skärm samt ett riktigt tangentbord och en mus samt en bekväm kontorsstol med armstöd och hjul.

Skaffar du en bärbar så får du pekplatta i stället för mus. Finns lösa möss att köpa förstås. Men var skall du sitta. Du måste ha ett bord att föra musen över. Alternativet är att lära sig kortkommandon. Hopplöst i vår ålder. Ha,ha!!

Tangentbordet blir obekvämt på bärbar. Finns hållare att köpa. Men då kan man lika gärna köpa en stationär.

Detta är min erfarenhet. Mina misstag har kostat mig fläsk. Är man på resande fot så är ju bärbar ett villkor. Men det är inte du. Tror jag!!

Sedan behöver du en trådlös router annars får du släpa på en sladd.
Jag har den känslan att de bärbara är segare än de stationära.
Fast jag vill ha en laptop så jag kan flytta mig lite hit och dit samt ta med den till sängen och se på film

Jo men visst. . Jag kommer inte att skaffa någon stationär dator mer.

Jag har en bärbar som nu är några år gammal men den fungerar minst lika bra som min fasta dator. . När jag kontrollerar hastigheten mot I-net med tptest.se så är den bärbara dubbelt så snabb trots att den har trådlös anslutning och min fasta har nätverkskabel-anslutning.

Men som jag skrivit någon gång tidigare, köp inte en bärbar som säljs till nedsatt pris. . För det kan mycket väl vara så att det är en utgången eller utgående modell som man har satt ner priset på bara för att få den såld.

När jag köpte min bärbara var det till ett nedsatt pris. . Men det visade sig efter två månader när jag gick in på Toshibas websida att den bara fanns där som utgången modell. . Men jag har trots allt haft tur för den fungerar fortfarande helt ok.

En bärbar tar ju mycket minder plats och det behövs inte så många sladdar. Sedan kan man köpa till en sladdlös mus med en USB-adapter då blir det lite enklare än att sitta och peka med fingret på "musplattan" på den bärbara datorn.
Annons
Det är ett faktum att hårdvaran i bärbara slits mer och går sönder oftare. Den är då dessutom svårare att fixa själv och ofta dyrare.
De har också kortare livslängd.

Kylningen fungerar inte så bra för komponenterna vilket gör att hastigheten sjunker.
De är dyrare än stationära i förhållande till prestandan.

Sen sitter man inte särskilt ergonomiskt bra vid en laptop.

Sen beror det ju på hur mycket man använder datorn och till vad och vilket behov man har att ta den med sig.

http://www.idg.se/2.1085/1.135400

Själv har jag en av varje, men använder knappt min laptop.
Tack för era tips!!

Men ! är dom lika hållbara som stationär dator?? Och är den största skärmen bara 15"? Finns det brännare på dom?
En mening med en bärbar är att man kan bära med sig den.
Jag har inte riktigt förstått varför batteritiden fortfarande är så extremt dålig.
Jag köpte min för 3 år sen och än i dag så är batteritiden inte nämnvärt bättre än då.

Kollar man på mobiltelefoner så har utvecklingen varit extremt med standbytider på en vecka och taltider på runt 10 timmar.

Visst prestandan på bärbara datorer är mycket mer strömkrävande men det har även prestandan i mobiltelefoner blivit.

Jag har min laptop när jag ska åka iväg någonstans som tex. möten eller till vänner.
Men jag kan inte sitta i bilen, tåget eller i bussen å jobba eftersom batteritiden knappt tillåter det.
det finns bärbara som har "22 tum
Jag kör med stationär dator... gick och köpte en bärbar för en del år sedan, men den blev mest liggande till ingen nytta. Ett av mina sämsta köp någonsin !

Bärbara är segare, ergonomin är dålig och man kan inte bygga på dem på samma sätt som med en stationär....sen är de dyrare än en stationär med motsvarande prestanda.
Ska man bara ha datorn hemma på skrivbordet ser jag själv ingen vits med att köpa en bärbar...
Har både bärbara datorer och en stationär. Kommer förmodligen aldrig mer köpa en stationär dator. Trött på alla sladdar och vill inte ha en burk stående på golvet och samlar damm. Min dator har duo-processor, 2GB i ram och ett hyggligt grafik-kort. Duger utmärkt till normala uppgifter, typ kontor.
Ok! Tanken var att slippa den stora "klumpiduns" som är under skrivbordet.

Men man kan ju förstå att det blir sämre kylning på en bärbar,som står på ett skrivbord hela dagen.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem