Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Upp till kamp för rätt mat

Upp till kamp för rätt mat

För att inte terrorisera leiakes mattråd gör jag en egen. Det är dags att säga ifrån om vår hälsa nu. Vi sitter i klorna på livsmedelsindustrin till den milda grad att vi ju äter oss till döds. Livsmedelsindustrin (LI) är intresserade av en enda sak, vinstmaximering. För deras del gäller alltså att få ut sina produkter till största vinsten. Vad maten gör med oss bryr man sig inte om i särskilt stor utsträckning. Därför proppar man i maten lättproducerade tillsatser istället för att använda naturliga produkter.

Hur ska vi då göra? Jo, det kräver lite engagemang. Att man låter mat och matlagning ta en större del av ens liv i anspråk. Sen har det den trevliga biverkningen att matkostnaderna sjunker.

http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf

Här står en del om vilken mat vi bör äta och vilken vi bör undvika.

Ja men, säger någon, ekologisk mat är ju så dyr. Ja, lite dyrare är den, MEN: om man äter rätt mat minskar dels sötsuget och onödiga livsmedel behöver inte inhandlas och där görs vinsten på matkontot. Dels bidrar vi till en omsvängning till en nyttigare global livsstil.

Handen på hjärtat, hur mycket pengar lägger vi på onyttigt krafs? Vågar du räkna på det en månad? Jag lovar du häpnar över hur mycket pengar du göder redan välbärgade livsmedelskoncerner med, på totalt onödigt matskräp.

Om man äter rätt, och man kan äta mycket, så behöver man inte lägga några pengar på mediciner för att kurera saker man dragit på sig genom felaktig kost. Man kan ha kläder tills man slitit ut dem, inte tills de har blivit för små. Så summa summarum blir det mer pengar över till ett liv i kvalitet. Är det verkligen rätt att sitta och räkna points eller kalorier för att försöka gå ner i vikt?

Insatsen? Ja du får lägga en liten stund vid spisen istället för framför TV:n genom att tillreda måltiden istället för att snabbt koka upp nudlarna och kapa av en bit falukorv.

Gå inte på dietisternas light-produktslögner. Ingen kan övertyga mig om att syntetiskt matfett som innehåller 40% fett med smörsmakstillsatser är bättre än riktigt smör. Kom ihåg att vi är en del av naturen och bör man då inte äta av det som naturen bjuder? Se vad som hände när man matade kor med onaturliga tillsatser, galna kosjukan var ett sätt som naturen slog tillbaka genom. Kor ska äta gräs, inte självdöda nermalda kor och slaktavfall. Vi ska äta det som naturen förser oss med, inte det som industrin förser oss med.
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Tompaxox !!

Jag tror man skall hålla sig till köttfärs från ICA. Då äter man inte så mycket.

Det här med kalorier är det enda som funkar. Det är ju ett mått på energiinnehåll. Behöver din kropp 2000 kcal/dygn och du proppar i dig 3000 Då blir det ju ett överskott på 1000. På en vecka 7000=1 kg fett.

Kan man reducera sitt intag med 1000/dygn blir det ju andra vägen.

Om en bil får för mycket bensin. Då storknar den och stannar. Så är det!!
Får vi för mycket mat så storknar vi oxå. Jag såg det på TV. 30-åringar som
vägde 400 kg. Visserligen med kläderna på. Men ändå...! Ha,ha!!
Hur räknar man ut hur många kalorier en viss måltid innehåller?
Hur många kalorier behöver man per dag och hur vet jag vad som förbrukar kalorier i min vardag?


När jag gjorde lumpen och skulle ut och gå med all utrustning på så vägde säkert jag 400 kg också kändes det som.
Fördelen var kanske att jag när promenaden var klar så hade jag nog lättat 300Kg
I lumpen vräkte man i sig 10000 kalorier per dag, men gjorde av med 20000 inte konstigt att man var mager!! Efter fullgjord värnplikt fortsatte man äta 10000 kalorier, men gjorde av med 5000.
Annons
patrikke!!

Följande länk är helt suverän. I hö. spalt " Sök näringsriktig mat"

Nu har du att göra en stund. En semla får man visst gå 2 mil för att bli av med.

www.slv.se

Semla=350 kcal. Äter du 3 så har du hela dagsbehovet täckt.

Köp 4 semlor. Betala för 3. Eller med livet!!He,he!!
leiake!!

Enklaste sättet att blir av med en semla är,att inte äta den!!??
Här är mitt recept!!

Ät tre mål mat per dag.

Anpassa kaloriintaget efter det arbete du har.

Gå 3-4 km per dag.

Är inte efter kl 1800

Det funka!! Tro mig!!

Ps: En semla någon enstaka gång gör ingenting.
Rättelse!!!!!

Jag nämnde att 1 semla har 350 kcal i sig. Det var nog en liten en.

1 semla av ordinär storlek på 120 gr innehåller 437 kcal. Detta säger mitt program på datorn. Det har alltid rätt.!!

Det var värre än jag trodde. Det är dags för tillverkningsförbud av denna frestelse. Är ju ett hot mot folkhälsan.
Det är inte så enkelt som att bara räkna energiinnehåll. Man måste ta med blodsocker och insulin i beräkningen också. Om man pillar i sig 2000 kalorier om dagen bestående av kolhydrater t ex pasta så måste kroppen kontra med att producera insulin. Insulinet sänker blodsockret och packar in energin i form av fettceller. Dessutom blockerar insulinet kroppens förbränning av kroppsfettet. Genom att blodsockret sjunker snabbt igen så blir vi snart hungriga igen och kroppen signalerar att vi vill ha mat. Då fikar vi istället, mer kolhydrater och hjulet spinner vidare.

Om man pillar i sig 2000 kalorier i form av fett och protein så sker inte den blodsockerstegringen och följaktligen inte lika stort insulinpåslag och kroppen kan förbränna energin istället för att packa in den som reserv.

Kolhydrater är ett effektivt sätt att lagra på sig depåer som t ex björnar gör inför vintern. De proppar i sig t ex blåbär som innhåller mycket socker, lagrar energin som kroppsfett som den sedan lever av då ingen energitillförsel i övrigt sker. Vi västmänniskor gör samma sak, med den skillnaden att vi slutar inte äta under vintern...

Sluta tänk kalorier, kroppen är en mycket sofistikerad maskin som går knackigt på fel bränsle men som fungerar ypperligt om vi tankar den rätt.
Semlan är farlig inte pga sitt energiinnehåll som sådant utan för att den innehåller ca 80-90 % snabba kolhydrater.
Lustigt nog fick jag idag se att en bok gavs ut i ämnet i höstas, "Den Hemlige Kocken, Det okända fusket med maten på din tallrik". Den behandlar just olika tillsatser i maten och hur den behandlas av livsmedelsindustrin innan den hamnar i våra magar. Det märks att det jäser i leden. Folk börjar bli förbannade för att så mycket som vi ska leva på och köper i affärerna innehåller så mycket skräp.

Vi svenskar är vana vid att det som förmedlas till oss är riktigt och sant men det börjar gå upp för allt fler att vi är grundlurade av företagen. Myndigheterna struntar i vad vi äter så länge det inte är direkt hälsovådligt. Det där är naturligtvis en definitionsfråga. Frågan är vilken gräns staten sätter på hälsovådligt. Om hälsovådliga produkter är sådana som dödar oss på en dag, en månad eller tio år. Det visar också vilken otrolig maskin kroppen är som trots undermåligt bränsle så fortsätter den att gå, om än knackigt. Tack vare sjukvården kan vi kompensera vår dåliga kosthållning med mediciner istället.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem