Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Har ni dåligt minne

Har ni dåligt minne

Det kan bero på brist på vitamin B12. Har ni dessutom lite taskiga nerver så
kan det oxå bero på brist på B12.

Jag smaskade i mig en konserv"Makrillfile i tomatsås". Förde in den i mitt hälsoprogram. 150 gr. Förvånad såg jag att denna konserv fyllde dagsbehovet av B12 till 200%, Dessutom Omega3 för resten av nästa vecka. He,he!!

Jag har läst att man behöver inte dessa dyra vitamintillskott om man äter varierad kost. Nu har jag svart på vitt.Det är bortkastade pengar.Totalt!

Det står klart och tydligt på stapeldiagrammet i min hälsovakt.

Bara Omega3 kostar på Apoteket 560:-/50 tabletter. Tror jag!!
Antal svar på detta inlägg: 8
Skulle uppfatta detta dumt prat, funderade först på skisnack ka n uppfattas som hårt. Det är förmodligen att åldern kommer i fatt oss.
Jag håller med leiake.
Jag har och har fortfarande uselt minne och läkare har proppat i mig bla b-vitamin pga detta.
Det hjälpte visserligen inte men det kan ju inte vara taget ur luften?

Sedan är det väl bra med leiakes tips om att han åt en konserv med makrill?
Han som är gammal behöver väl även konserveringsmedel.

Omega 3 är bra enligt mig.
Jag mår bättre av att äta sådana kapslar och har gjort det en längre tid.
Jag märker av när det inte finns hemma eller att jag glömt! bort att ta dess.
De jag köper kommer inte från AP,oteket utan från en hälsokostaffär.

Visst kanske åldern också spelar in men det kan kanske bli bättre med lite b vitamin och omega3 samt konserveringsmedel i form av makrillburkarna
Vad var det jag skulle skriva nu?

Det har jag glömt!
Annons
Trotts min ålder så har jag bra minne tror jag, det gäller bara att komma ihåg det som jag inte får glömma. Kommer jag bara ihåg vad jag skulle minnas, då minns jag precis vad jag skulle komma ihåg att glömma, har jag för mej eller nå´t...
Jag fick lära mig en gång att det som oftast är orsaken till dåligt minne är sk filofaxen, och även alla lappar som skrivs, men just filofaxen är den största boven i detta.

Man skriver upp allt som ska göras i denna, sedan så "glömmer" man att läsa i den och då blir det ändå glömt...
Jag tror man minns det som man vill minnas. Det som är viktigt för en brukar man ha bra koll på. Är man inte intresserad av att hålla reda på moster Agdas födelsedag så hjälper inga oljor eller mediciner i världen.

Om jag har fullt upp att göra brukar jag komma ihåg det mesta men under perioder av slapphet minns jag nästan ingenting och ingenting blir heller gjort.
Full koll på minnet, men visst blir det sämre med åren. Det är många faktorer som spelar in, arvsanlag t.ex. Det som intresserar och viktiga ting kommer man ihåg. Man håller hälsan och hjärnan i trim genom att motionera måttligt. En bra hjälp är att t.ex. lösa korsord, läsa, maten spelar en viktig roll samt vara allmänt nyfiken på livet.


Ja, ja det där med sämre minne när åldern börjar ta ut sin rätt.

Jag är i samma ålder som flera som deltagit i det här inlägget, 68 år.
Och jag kallar det för att hårddisken börjar bli lite gammal och börjar få " bad cluster ". . Precis på samma sätt som en hårddisk som varit i bruk en längre tid.
Det blir t,ex. svårare och svårare att komma ihåg koden för det konto-kort som jag använder på olika affärer och på bensin -stationen. . Det blir ju bara fler och fler kort av olika slag och man ska ju inte skriva ner koderna på lappar att ha i plånboken t.ex. . Jag har hittat en annan lösning som jag hoppas ska vara tillräckligt säker.
I mobilen har jag lagt in några olika tele-nummer som innehåller koderna (som ju ofta är 4-siffriga). . Då skriver jag 8 eller 12 siffror långa nummer. . För när jag går in i mobilen och läser nummren kommer jag på en gång ihåg vilket nummer som hör till det ena eller andra kortet. . Men skriv inte namnet på de olika korten i mobilen. . Det räcker med en lång radda siffror så kan man komma ihåg nummret. . Så fungerar det för min del i alla fall.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem