Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: TV, film och musik

Tv antenn och digital tv

Tv antenn och digital tv

Hej!
Förr, när det va analoga signaler, då skulle man ha en antenn som var avsedd för den station som skickade ut signalen (tex. Borås, Uddevalla, Skövde, mm)
Jag undrar bara om det är någon som vet om det behövs även nu, när det är digitala signaler på stationerna
Antal svar på detta inlägg: 7
Här finns allt du behöver veta. Tror jag!!

www.teracom.se/?page=2087 - 7k
hej o välkommen ..jo du behöver en Digital TV-antenn För UHF-mottagning,sen kan de vara olika beroende var du bor(jag menar hur långt du har till närmaste tv-mast.)fast de är bara att höra med en tv-affär eller köp en på jula de gjorde jag.(Artnr: 928032) 229:- och jag har ca 5mil till lillhäradsmasten som den heter.
tack för hjälpen.
Jag har ca 7 mil till boråsmasten, uddevalla och skövde.
Det jag undrar är om alla sändare har samma digitala utsändning?
/Jimmie
Annons
Om du har en UHF antenn för kanal 21 til 67 så går det!

Alltså en antenn som täcker hela UHF-bandet så går det bra!

Men de stationerna har inte samma frekvens.

Ska du ha en fast eller vridbar antenn?
antennerna är samma som för det gammla analoga UHF.
alltså ingen skillnad, så gå inte på tricket att det är en digital antenn

det finns inga sådana.
Såvitt jag förstår så använder man flera kanaler på UHF-bandet än man gjorde tidigare. TV2 och TV4 var ju de man sände oftast. Antennerna var då optimerade för en kanal (äldre) eller avstämda någonstans mittemellan (kompromiss) för att få godtagbar bild på båda kanalerna. Köper man en "digital" antenn så är det på vissa 3 st "krattor" dessa är avstämda så att de bättre tar emot fler kanaler. Man får alltså bättre mottagning på flera frekvenser än en "1-kratta". Detta är särskilt viktigt i områden där man har lite halvtaskig mottagning. Ett annat skäl att det fungerar bättre med en ny antenn är att kontaktytor oxiderar med åren och en ny antenn har ju friskare kontaktytor och funkar således bättre även om det inte är en "digital" antenn. Det är alltså inget digitalt i antennen utan den är avsedd att ta emot flera kanaler.

Frekvensområdet på UHF-sändningarna ligger mellan 470-860 Mhz. Om man hade en TV2 i det lägre frekvensområdet och de nya digitala kanalerna ligger i det högre området så behöver man sannolikt byta antenn eftersom den är anpassad för ~500 Mhz och de nya kanalerna ligger på kanske ~750 Mhz.

Så det är skillnad på antenn och antenn. Prata med en TV-handlare lokalt, de har koll på vilken antenn som behövs i just ditt område eftersom de olika sändarna kör på olika kanaler.
Korkade fasoner att införa digital-TV på UHF-bandet. Frekvenserna kommer aldrig räcka till att införa HD-TV i framtiden. Politikerna skall ha brottom som vanligt.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem