Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

DVD

DVD

Är det någon som kan berätta skillnaden mellan + och - skivor?
Antal svar på detta inlägg: 4
Hej Fredrik

Ingen större skillnad. 2 olika format som egentligen är samma!

Men du kan inte spela en +r i din spelare om den inte har stöd för det!

Har testat båda och minfarenhet säger mig att det blir mindre felbränningar med -r.

Nero har te.x mycket svårt för DVD+r när den skall bestämma brännhasighet! Den ill gärna bränna +r skivor på 6x hast. Även om det är skivor som har max 4x ?

Varför vet jag inte.....
Hejsan Fredrik
Detta hittade jag på nätet

The Standards Differences

1) The DVD-R (pronounced "DVD dash R") and -RW media formats are officially approved by the standards group DVD Forum. The DVD Forum was founded by Mitsubishi, Sony, Hitachi, and Time Warner, so it has tremendous industry support for its technical standards.

2) DVD+R ("DVD plus” R) and +RW formats are not approved by the DVD Forum standards group, but are instead supported by the DVD+RW Alliance. The DVD+RW Alliance is supported by Sony, Yamaha, Philips, Dell, and JP, so it also has tremendous industry support for its technical standards. Note that Sony supports both organizations.

mvh Lasse
Jag håller med Minion om att det egentligen inte är nån större skillnad, det är bara att dom inte kunde enas om en standard i DVD-skivans barndom. DVD - funkar bättre än DVD + även för mig, docj funkar det allra bäst med DVD-RAM. DVD -RAM är en standard som Panasonic tagit fram ensamma. Jag använder RAM formatet till att både spela in backuper från datorn, men också till att spela in TV på. Funkar mycket bra.
Annons
Äh välja BlueRay istället minsta skivoran har plats för 25gb men standard är väl 50gb per skiva.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem