Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Printserver?

Printserver?

Farsan har just skaffat sig en bärbar dator och just beställt bredband ifrån Bredbandsbolaget. Han skulle få en trådlös router med på köpet.
Han vill kunna jobba med sin dator överallt i hemmet utan kabelanslutning, och så även skriva ut, så en printserver måste ju vara ett måste för hans del? Skrivaren ska stå vid routern i hans kontor, så en kabelansluten printserver är väl det bästa då?

Jag vet inte vad bredbandsbolaget har för standard på sina routrar, men jag antar att det är en standardmodell utan inbyggd printserver, så man får väl köpa till en extern, antar jag.

Jag är lite nyfis på hur det går till. Jag vet så mycket att skrivaren får en egen IP-adress. Men hur går man tillväga? Jag hade först tänkt att brygga farsans router, eftersom att man ändå får 5 dynamiska IP-adresser av BBB. Men har man dynamiska IP-adresser så byter väl skrivaren också IP med med jämna mellanrum?
Hmm, hur löser man detta bäst? Jag är långt ifrån insatt då jag aldrig har sysslat med nätverk över huvud taget.. Hoppas att någon av er kan hjälpa mig. :)
Antal svar på detta inlägg: 3
Fajjer , har skrivaren ett eget nätverkskort , så lever den ett eget liv mot nätverket. och du kan nå den var du är i det.
Dynamiska IP adresserna ligger på utsidan av routern, stänger du av routern o sätter på så får du en ny adress

Vad du har på insidan (hemma) är upp till dig.
Som Göcke tipsar om så skaffa ett nic till printern. tror det inte finns i BBB's router
I en del routrar kan man ställa in så en viss ip-adress alltid matchar en särskild mac-adress. Så finns det t.ex i Dlink-635. Kanske man kan göra något liknande i BBB:s router? Har själv en Thomson och den verkar aldrig byta adress till klienterna.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem