Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hesa Fredrik

Hesa Fredrik


Första måndagen i varje månad kl:1500 så ljuder flyglarmet i mitt lilla samhälle. 96% av invånarna har ingen aning om vad det är för oväsen.

När den dagen kommer, då det behövs, då tror dom väl att Kungen skall skilja sig från Silvia. Ha,ha!!

När Gustav-V dog, då hade vi ledigt från skolan i flera dagar. Jag kom ihåg att jag undrade varför. Man fick åka gratis på spårvagnar. De`var bra. Sedan tutade dom med Hesa Fredrik. Har hörselskador än. He,he!!

Nu undrar jag. Är det likadant i hela Sverige. I Osby t.ex. Eller kör dom med ett annat system. Typ Hemglassbilen. Kommer inte den då är det krig.

Heter det "Hesa Fredrik" i alla samhällen.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Det brukar väl vara den första måndagen i varje månad exakt kl 15.oo men jag sitter i Piteå och där har det varit tyst idag. Men det brukar tjuta varje månad även här. Visst heter det hesa Fredrik i hela Sverige. Jag har då inte hört något annat. Men idag är han tydligen för hes för att höras. Åtminstone här uppe.
tjena leiake! i osby kan jag inte svara för men i broby med omnejd har jag nog bara hört signalen högst 3ggr å jag har bott här sen 95.
tycker de e ganska tyst å skönt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Viktigt_meddelande_till_
allm%C3%A4nh
eten
ni får klippa å klistra fick inte ihop de.
Enligt uppgift i G.P.(Göteborgs Posten)

Låter "Hesa Fredrik", bara "Första helgfria måndagen,
i Mars, Juni, September och December"!!

Inte varje månad!!

Ljudet har 140 decibel, smärtgränsen ligger på 120 decibel,
så det gäller att inte vara för nära där provlarmet går!!
Annons
Ja det va väl på 90 talet som dom ändrade till att det är bara några månader som den tjuter ( precis som pensionär skrev ) enligt mig så kan det kvitta jag får bara ont i öronen men man förstår att under andra omstäningheter så kan den behövas låt oss hoppas på att vi slipper såna omständigheter :)
Ha, Ha!! Har aldrig hört "Hesa Fredrik" här i Alvesta, men det beror kanske på att jag hör illa,he,he. Men brandlarmet går i bland.
pensionär!

Du är vaken du!!

Men vi har ju Hemglassbilen i stället var fjortonde dag. Hur kan detta flyglarm vara tillåtet. Bara för att sälja löjlig glass.
Jag vet att förr, kunde man hitta en förklaring till signalerna i telefonkatalogen, vet inte om detta fortfarande finns.. (Alltså inte telefonkatalogen för den har jag sett )

Men det roliga är ju om man nu hör den "pipa" ska man då:

1: Kolla så att det inte är första måndagen i månaden.
2: Försäkra sig om att det INTE är röd måndag.
3: Leta efter information vad signalen betyder.
4: Uppsöka skydd eller lyssna på radion.

Då är det nog för sent Varför inte endast ha samma signal oavsett fara
Hittade denna info på Wikipedia, och jag blev mer fundersam...

Beredskapslarm [redigera]
Beredskapslarm tillämpas när det är fara för krig och består av ljudsignaler i 30 sekunder med 15 sekunders uppehåll.

När man hör larmet skall man:

1:Lyssna på radio
2:Ordna så att man snabbt kan lämna bostaden
3:Undvika att ringa timmarna efter larmet
4:Ta reda på var det finns skyddsrum och hjälpa till att göra iordning det.
5:TV, text-TV och tidningar ger också information. Den som är krigsplacerad ska snabbt åka till den plats som står i krigsplaceringsordern.


Hur kan man göra 1an om man ska göra 2an? Och hur ska handikappade personer göra 2an om man ska lyda 3an? Det samma gäller 2an och 5an, Näe det är sorgligt...


Signalen Viktigt meddelande

Se http://www.lycksele.se/templates/Page.aspx?id=17062

Signalen hördes klart och tydligt idag
Bandit!!

Detta är så gammalt och förlegat så dom borde skämmas.

Vi tar som exempel. Internet ligger ner. Inte tusan bryter dom en radiosändning för att meddela detta.Det kan vänta.

Skyddsrum. Vad är det för något. Är det där dom förvarar kondomer?

Gaslarm. Räcker det att stänga fönstret. Eller måste man först åka till JULA
och köpa en gasmask.

Inte ringa inom 3 timmar. Tänk om det ringer en till mig från Piteå. Då vågar jag inte svara. Han vet ju inte att jag inte får använda min telefon.

Är ni riktigt korkad så sök jobb på civilförsvaret. Ni får jobb direkt.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem