Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Virus Troj_Generic

Virus Troj_Generic

Någon som vet något om denna Trojan som tydligen många som har TrendMicro som virusprogram

Min son har de ,fick ett meddelande från A-V programmet och för att de skulle kunna ta bort de sista av viruset skulle man starta om datorn
Så gjordes sen blev de bara blåskärm

Provade sen att formatera och instalera OS på nytt ,en massa klabb med XP med servicepack 2 men utan SP2 funkar de

Filen som blir infekterad är kernell32.dll i systemkatalogen

Någon som har tips eller en bra lösning , han vågar inte starta om sin Laptopp som fick samma virus

MVH Jinsson
Antal svar på detta inlägg: 10
det första är väl att fixa den dator som du formaterat om och installera SP2 på den med alla fixar. den är ju i dagsläget ialla fall en säkerhetsrisk i ert nätverk

sen är jag frågande vad Virus Troj_Generic är för något, man får inge treff
på det hos Trendmicro

Troj_Generic skall du söka på och där finns även en fixtool
var det den ni använde??
Bara grabben som kör Trend på sina datorer resten kör jag NOD32 på och jag får inga indickationer om virus på dessa
Gick inte att installera XP med SP2 stannade mitt i installationen
Men med ett OS med bara SP1 gick de sen när man körde in SP2 för sig själv flippade allt ut igen
det låter ju som att du inte har validerat innan du forsätter
Annons
Kan de ju vara ska höra hur han gjorde
Men det värkar ju lite mystigt att allt bara slutade fungera när han startade om datorn första gången Kan verkligen en Trojan göra så att detta kan hända tittar man i virus definitioner är den ju inte så aggresiv
jinsson , kolla upp vad för hjälpmedel han använde.
att det kan strula till det , kan ju vara en så simpel sak som att trojanen är av nyare version en verktyget som skall ta bort det klarar.
ska se om han kan skicke ett mail till Trend om de Jag tror han gjorde de i natt Får se om dom hör av sig
Tacksamm för andra goda råd om detta man lär ju sig lite hela tiden med alle konstiga problem som datorer kan komma med
MVH Jinsson
Tråkigt, men det är Trend Micro som har sabbat din dator.
Läs här
http://www.idg.se/2.1085/1.149713
Toppen PerAsk , undras hur många som inte startar om sin dator efter rensningen.
kommer man överhuvud taget fram till supporten?
Det kanske vore bättre att de lade ut hur man fixar till problem även på nätet.
Ja grabben hade åxå hittat denna artikel
Tråkigt när man betalar för att få ett bra virusprogram åxå händer detta
jobbigt när .dll filer i systemet upplevs som virus men tydligen bara i de Svenska XP:t

Kan ju tänka mig hur kul det är för personer som inte tagit backupper på viktiga saker och som inte vet hur man formaterar osv

Man tycker ju att de minsta Trend skulle kunna göra är att förlänga licenstiden gratis en tid framöver

Vågar man göra som ens virusprogram talar om i fortsättningen de är ju som Göcke säger 99% hade nog gjort de

MVH Jinsson
Jag har för mig att nåt liknande har hänt en gång tidigare när ett antivirus program plockade bort en viktig fil..

Jag tror jag kommer i håg att jag drabbades av nåt liknande en gång..

Inget kul alls..

Det blir ju många drabbade och kostar mycket tid och pengar.

Trend micro kanske borde ersätta dom drabbade på något sätt.

Och som Göcke säger borde dom lägga ut hur man fixar det på nätet.

Hoppas det löser sig!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem