Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

rekommendera semester mål

rekommendera semester mål

Hej , Nu när det drar ihop sig till mörkare tider så längtar i alla fall jag till soligare nejder eller till snön.
Tänkte att vi här skulle rekommendera varandra bra resmål.
eller berätta roliga semesterminne att förgylla vardagen med.

Jag och min hustru var i Bulgarien midsommarveckan närmare bestämt till Albena
En sandstrand som var helt otroligt sjön att vandra efter
och den enda sol veckan under hela semestern.
Gör att man kommer att komma ihåg den.
Resa och uppehälle var billigt och
om man har ungdomar med så fanns det många aktiviteter att roa dem med.
Alltså en resa värt priset.

mvh // göcke
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Thailand,Thailand...Thailand...med Öar...
Någon speciell ö
Var i Souse i Tunisien för två år sen. bodde på ett hotel som hette El Merhaba. Tunisierna var mycket vänliga och inte lika pushiga som egyptier men kunde språk bra, vi gick runt på engelska. Stranden kanske inte var nån höjdare men hotepoolen var gudomlig med ett litet vattenfall i. Prisläget var ca 45 mot sveriges 100 men saker som mat och dryck var bra myckt billigare, vi två åt och drack oftast en måltid för runt 100kr, men då var det trerätters på riktigt bra restaurang. Golf finns det men inte som i sverige. Tunisien har jag fått för mig är barnvänligt och tror inte att dagens politiska läge påverkat Tunisierna lika mycket då de är liberala.

Vi var där i december och der var lagomt, runt 25grader. Kan rekomendera att åka på en rundresa i Sahara som de flesta bolag arrangerar, helt klart värt det även om det kostar. Vi åkte med buss till en amfiteater som var lika gammal men hälften så stor som Roms sen bar det av ut i öknen, vi satt i bussen och såg sand en och en halv timma och helt plötsligt kom ett hotell mitt i allt. Där bodde vi i bungalows och åt en fantastisk middag för att dan efter åka vidare och se atlasbergen och inspelningsplatsen av Star Wars(min dröm). en underbar tvådagars där man fick se allt från bördiga dalar där man odlade vin till saltöknar.

Nackdelen med det hela om man tycker om alkohol är at det är ganska dyrt att dricka. Vin är den dryck som vanligast förekommer och öl får du leta hårt efter. Men det är minsta problemet när man är på en sån intressant plats som Sousse. Vi var där i 14 dar det var lagom kortare hade blivit stressigt. den lokala marknaden var också festlig. Enda problemet vi hade förutom solsting en dag var att vi första dan var lite kaxiga och sa att vi hittade runt bra vi behövde minsan ingen taxi, vi knallar. Och hamnade i det värsta ghettot som fanns att erbjuda där, envis som man är skulle vi inte gå tillbaka så det slutade med att vi fick de en man en bra bit utanför stan att skjutsa oss tillbaka.

Annars rekomenderas det.
Marmaris Turkiet är också det trevligt.
Annons
Kan rekomendera ett ställe på den annars uttjatade ön Kreta, Georgioupolis (uttalas på ett ungefär [Djåjåpppålli]). Åkte en sista minuten för 2 år sedan, ospecat och spännande.
Med spännande tänkte jag, skall jag få en härlig toa på ett lyxhotell eller "hålla mig" en hel vecka =)
Sen var ju den givna tanken, "Skall det bli Hersonissos, Reethymnon eller Chania?"

Men ikke, på bussen fick vi reda på att vi och ett annat par som med åkt ospecat skulle bo på vischan. Rätt oskoj tänkte jag först, bo i en bersby med Christos d.ä och hans getter 5 mil från playan lockade inte för mycket. Men det visade sig att det låg mittemellan Chania och Rethymnon ( http://www.heklatravel.se/kretakarta.jpg )

Stranden var prima, hotellet låg 75 meter från stranden och prisläget var helt annorlunda än vad man är van vid där nere. Det var lite dyrare än i Tunisien som nämnts ovan, men säg ungefär det dubbla för en 3 rättare med vin för 2 personer. Vällagat och gott var det också, ingen strandpromenadssörja här inte!
Men med mina erfarenheter känns det som billigt, ibland är det ju banne mig dyrare att äta runt medelhavet än vad det är i Sverige =)

Stan i sig kanske inte erbjöd så mycket dunka dunka och andra festligheter, men kändes inte som jag var där i syfte att dansa mig svettig och vara på skumparty med några brända tyskar och skräniga engelsmän.

Nu var det ju iof 2 år sedan, man såg att tyskarna börjat exploatera närområdet när man for runt på vespan men man får hoppas att de hoppat över just denna lilla by.
Har varit med familjen till Thailand 2 gånger. (Phuket bägge gångerna). Det finns ingt som slår det av alla andra ställen i Europa som vi varit till.
Jag har väl inte nån speciell resvana...varit på typ mallorca....

Men nu om en månad så ska jag åka en 10dagars tripp till Afrika. Nigeria rättare sagt. Det ska bli väldigt spännande, har alltid varit min dröm att få åka dit.

Kan ju skriva ett inlägg när jag kommer tillbaka därifrån....

Börjar bli riktigt nervklen....

Höres! //A

Har 2 ganska bra erfarenheter av bra resmål. För den som inte vill lägga så mycket pengar, så kan jag rekommendera "Sharm el Sheik i Egypten på den arabiska halvön! Bra mat, fantastiskt klimat, underbar dykning i röda havet och trevliga människor överallt!

För den som har en större budget så finns det inga andra alternativ än "The ABC- islands" strax ovanför Venezuela! Denna ögrupp som är den sydligaste av alla karibiska öar. ligger nedanför orkanbältet, och har således ett fantastiskt klimat året om! Dykningi världsklass och några av världens finaste stränder! Aruba, Bonaire och Curacao är Holländska besittningar, och miljön är smått fantastisk! för mer info om dessa öar så kan jag rekommendera ett besök för mer information på http://www.abcislands.se

//Minion
Till Göcke

Har nyss kommit hem från en 2 veckors tur till Thailand och Bangkok/HuaHin/Hongkong och kan gärna rekomendera det.
Vi åkte hela familjen på 6 pers så resan kostade en del men det tog vi igen på kostnadsläget.Vi käkade för ca:200 kr/måltid för alla och då åt vi fin mat med dryck.
Man kan komma ändå billigare undan om man äter vid typ deras gatukök eller
håller sig till Thai mat och inte käkar europeiskt.

Thailändaren är mycket vänlig och trevliga och man klarar sig bra med engelska.

Res dit är det enda jag kan säga och se själv för du kommer inte att ångra dig för jag läntar redan tillbaka.
Thailand. Ao Nang som ligger utanför Krabi stad. En pärla fortfarande och med mängder av öar att ta en longtailbåt till. Kanske också en vecka på Koh Lanta eller någon annan ö.

Thailand slår allt
Ang. resor till varma länder vill jag rekommendera Dominikanska Republiken - Tropical Garden (nära Cabarete) - min bästa semester! Fantastiskt för alla som gillar att rida - har fått rida på stranden, i bergen, mellan byarna...Fantastiska utflykter med spännande upplevelser - allting är så exotiskt, nytt, annorlunda. Fantastisk mat, underbar servis, underhållning varje kväll. Vi hade all inclusive och kunde äta på 4 olika restauranger!

Jag har varit i Thailand också - Koh Samui - och håller med er som trivdes där, det gjorde jag med.

Mest " besviken" blev jag efter resan till Mauritius - besviken på naturen. Det finns nästan ingenting bara sockerplantagen (om man bortser från den sydligaste delen av ön ditt turisterna åker på utflykt för att se hur ön en gång tidigare såg ut). Där turisterna bor är det fint och vackert men det är ordnat på detta sätt. I Dominikana är naturen underbar av sig själv!
Ingenting slår dock Mauritius när det gäller vattensporter och dyl. - det ingåt oftast i priset och man kan åka t.ex. vattenskidor hur mycket man vill, surfa, segla etc.

Det är dock mycket dyrt att åka till tropikerna. För de som inte har ekonomiska resurser kan jag rekommendera resor till Polen. Det finns allt där nu! Gästvänligheten kommer man att uppskatta högt. Vintertid rekommenderar jag de vackra polska berg med utmärkta förutsättningar att åka skidor och utöva andra vintersporter. Det finns moderna pister linbanor, stolliftar...
Du kommer att njuta av naturen, ha roligt på kvällarna (om du vill), äta god mat, handla billigt olika varor (även märkes varor är billigare där!), göra utflykter, få kulturella upplevelser... men också om du vill hälsogynande aktiviteter eller behandlingar till ett lågt pris (tandvård, spa, fitness mm).
Eftersom det senaste är en del av min yrkesverksamhet vill jag inte prata för mycket om det, här på forumet.

Karo



Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem