Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Digitalt elände med frågor om hjälp

Digitalt elände med frågor om hjälp

Hej på er! Är ny på forumet. Detta är mitt första inlägg. Skulle det ha hamnat under fel kategori kan väl moderatorn flytta det till rätt?

Jag har ett problem som jag tror många fler än jag brottas med. Övergången till digital TV innebar för vår del att ut åkte vår 22 år gamla 26-tummare, men jag behöll den 4 år gamla VCR-n.

Först var det tänkt att jag skulle behålla Tv-n och bara skaffa en digitalbox till den och köpte på mig en Dilog med dubbla tuners och HD. Den funkade, men inte tillsammans med VCR-n eftersom en tuner är predestinerad för HD-n och den andra för Tv-n.

Sen fick jag höra att VCR var på väg ut och köpte på mig en DVD med HD och brännare. Bytte i samma veva Tv-n till en ny digital SAMSUNG 32" med egen digitalmottagare. Beställde oxå professionell hjälp med hopkoppling och installation. Fick omgående konflikt mellan grejorna så att Dilogen tog över TV-bilden när den startade upp på programmerad inspelning. Fortfarande funkade inte grejorna ihop med VCR-n. Jag kan spela upp ett band men inte spela in på den. Tyvärr får jag heller ingen input till DVD-n.

Sonen, som var här i påskhelgen, skakade bara på huvudet. Han är datakille på proffsnivå, men det här ville han inte befatta sig med.

Nu ska jag försöka reda ut det själv, men behöver er hjälp. Jag har sysslat med elektronik och data och är inte helt bakom flötet när det gäller el och sånt oxå. Men jag är inte uppdaterad på digitalteknik och vet inte hur det funkar i detalj. Kan man t.ex. få antennsignalen överförd via Scartkontakt eller HDMI-kabel eller måste DVD-n ha en egen digitalmottagare med sladd i antennintaget?

DVD-n är en PIONEER typ DVR-555H-S (som Pioneer menar är fel såld till mig i denna konfiguration, skulle varit en -X istället med egen digitalmottagare som dock kräver abonnemang som jag inte har behov av eller lust att betala för). Tv-n är en SAMSUNG typ LCD TV LE32R8 7 BD. Digitalboxen är Dilog typ DT-550 DVR. VCR-n är en SHARP typ VC-GH61SM.

De som sålt på mig prylarna har nu rättat till ett problem. Dilogen tar inte över längre. Ett stift i Scartkontakten är bortklippt (styrsignalen från Dilogen till Tv-n som tog över). Istället får jag manuellt ställa om Sourceknappen på Tv-ns fjärr till Ext1 för att få upp Dilogens HD-inspelningar (och TV-bild som jag inte behöver, Samsungen har ju egen digitalbox).

Men sen verkar viljan på alla håll och kanter ha tagit slut för att få resten till att funka. Har varit i kontakt med samtliga tillverkare (utom SHARP som inte svarat på brev) för att få en ledtråd till hur det ska kopplas för att funka på bättre sätt.

Är det jag som är gammal och dum och fordrar för mycket? Eller är det så att de som ska kunna det inte kan det?
Antal svar på detta inlägg: 4
de som kunnat, det har inte sagt vad de tycker om dina önskemål. om de går att realisera eller om du har kört in i en återvändsgränd.

de har krängt det du vill köpa och inget annat.

det du först måste bestämma är hur många digitala motagare du har.
varenda en av dem levererar sedan en egen tv/ljud signal ut från en scart eller rca anslutning. skall du använda alla , så behöver du en möjlighet att
växla dem till tv-n , du kan inte ha alla igång samtidigt.
det är förmodligen här du gör din tankevurpa.
Den digitala förbannelsens tidevarv. Jag hade ett jäkla huvudbry innan jag hittade den konfiguration som skulle fungera som jag ville. Välkommen hit förresten

Jag har valt att göra på följande sätt: Jag har en sat-mottagre istället för digitalbox men det blir samma sak. Spindeln i nätet är en Yamaha surroundförstärkare med ingångar ifrån allt. Sat mottagaren har dubbla tuners och HD dvs jag kan spela in ett eller två program och titta på ett annat eller ett inspelat. Jag väljer bildkälla/ljudkälla i förstärkaren. DVD är kopplad till förstärkaren. Denna konfiguration löste alla funderingar med inspelningsbar dvd och annat.

Eftersom det jag spelar in alltid kommer ifrån satmottagaren var det ju enklast att ha inspelningen i den. Jag kan heller aldrig titta på mer än ett program åt gången i TV:n därför behövde den inte ha digitalmottagare eftersom det kommer ifrån sat mottagaren. Jag har inte brytt mig om HDTV ännu, för mig är ljudet viktigast. Har t o m en crt-TV men det ska ju inte ha någon betydelse, den funkar ju ändå bara som en dum bildskärm.
En parentes till Göcke bara, det är väldigt kort tid på att redigera sitt inlägg. Var det inte 10 minuter tidigare?
Annons
tiden är nedkortat ja , av tekniska själ

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem