Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Njut av er trädgård

Njut av er trädgård

Idag klättrade det upp till +15° i skuggan. Solen sken.

Jag provar att sitta på min altan en stund och njuta av vårsolen,tänkte jag.

Glöm det! Vi är i maskinernas våld. Ha,ha!!

En granne borrar och spikar.
En granne kör med en mossrivare.
En granne kör med en kompostkvarn.

Nu sitter jag vid min dator. Inlåst och njuter.
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag håller med dig - överallt denna jäkla aktivitet. Det byggs om och överarbetas i det oändliga överallt och jag vet inte om det är för att visa hur mycket man har eller för att man är rädd för att stanna upp och tänka efter. Jag har svårt för att tro att människor av idag på riktigt njuter av det de åstadkommer, för att kunna det krävs en stillhet och eftertanke som få har sinnesro nog att närma sig.
Njut av din trädgård?? Full av mördarsniglar redan nu... Hur ska det då blir till sommaren???

Ja tror jag säljer !??
Har klippt gräset (mossan) för första gången i år. Det är den enda aktiviteten i trädgården på hela året! Förutom lite duschande med Roundup då och då.Men jag ser andra som ligger med näsan nere i jorden.Inte tror jag dom njuter! Det är bara den där "ha finast"-vansinnet som dom lider av.

Det är nog fel att kalla det som jag har för trädgård, borde nog vara gräsbacke i stället.
Annons
hviktor

Var glad att du har en gräsbacke. Vi har en mosstäppa. Jag slängde på en säck Stroller Mossa i helgen. 599:- spänn!
Förmodligen försvinner inte mossan heller! Jag tror den blivit immun, käkar Stroller Mossa!
Köp ren Järnsulfat, finns hos Granngården !

Mycket bättre än all annan utspädd mossväck.

Det fungerar bra mot sniglarna också,

de trivs inte hos oss nu!

C:a 200:-/ 25 kg
Jag njuter när jag får ligga med näsan i landet och rensa ogräs!! Den här tiden är ju helt underbar. Det ska städas i rabatterna, man ska plantera något nytt. Sen ska fönstrena kittas om och målas, gubben hamrar och snickrar, grannen klipper gräs. Den här årstiden och all aktivitet är Guds gåva till mänskligheten!! Det är ju ett bevis på att folk har vaknat ur sin vintersömn
Tidigt på morronen går man ut med en kopp kaffe och sitter och njuter av fågelkvitter.

Jag bara njuter!!!
Jag håller med johanna


Grillning

Efter fyra långa månader av kyla och vinter så är det äntligen vår och grillsäsongen är här.




När en man erbjuder sej att grilla händer följande:

Rutin:
1. Kvinnan handlar all mat
2. Kvinnan gör en potatisrätt, sallad, vitlöksbröd, en eller ett par såser och förbereder efterrätten.
3. Kvinnan marinerar köttet lägger det på ett fat tillsammans med de nödvändiga grillverktygen och eventuella kryddor. Sedan bär hon ut det till mannen som sitter bredvid grillen - med en öl i handen.

Här kommer det viktiga:

4. MANNEN PLACERAR KÖTTET PÅ GRILLEN.

Mera rutiner:
5 Kvinnan tar fram tallrikar, glas, bestick, servetter, underlägg och så vidare…
6. Kvinnan går ut till mannen och säger till honom att köttet bränns vid. Han tackar henne och frågar om hon kan gå in och hämta en öl till medan han försöker att rädda köttet!

Viktigt igen:

7. MANNEN TAR BORT KÖTTET FRÅN GRILLEN OCH LÄMNAR ÖVER DET TILL KVINNAN.

Ännu mera rutiner:
8. Kvinnan dukar fram tallrikar, glas, bestick, servetter, sallad, bröd, potatisen, såserna och bär ut dem till bordet där hon har lagt på en ren duk.
9. Efter maten så dukar kvinnan av och diskar.

Och viktigast av allt:
10. Allihopa tackar mannen så mycket för den utsökta maten och berömmer honom för hans färdigheter .
11. Mannen frågar därpå kvinnan om hon har njutit av sin mat lediga dag??? När han ser hennes reaktion så kommer han fram till ( det han har misstänkt länge ) att det går aldrig att göra en kvinna nöjd!


Ha en bra dag
Ewelina
Jag förringar icke på något sitt Din vackra peotiska beskrivning. Det var mycket vackert beskrivet.

Men!

Det är bara så, att när grannen grillar, använder han ofta ett billigt grillkol. så all den illaluktande röken från grillen, den får vi andra grannar känna av, så vi måste stänga våra fönster.

mvh
Ozzy
Ewelina

PS
Det framgick kanske inte i min skrivelse. Men jag förstod undermeningen
DS

mvh
Man kan använda briketter, sen tända med en elektrisk grillgaffel!! Det som osar värst är ju tändvätskan.

Bor man i lägenhet så FÅR man inte grilla på balkongen.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem