Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Sjuksköterskestrejken...

Sjuksköterskestrejken...

I Karlstad står dom i sina brandgula västar och tigger sympatiunderskrifter.
folk går förbi och ojar sej och tycker synd om dom.

Knappt 25000 i månaden, det är klart att dom är värda mer än så.
Har själv råkat bli patient ett par gånger det sista året och tvekar inte en sekund på att dom gör ett kanonjobb.

Men nämn en enda yrkesgrupp i det offentliga som får det dom förtjänar i sitt lönekuvert, poliser, lärare. You name it. Tänk er om polisen skulle få för sig att bete sig samhällsfarligt och gå ut i strejk, huvva.

Det finns väl dessutom knappt någon grupp som haft en brantare lönestigning %uellt sett än just sjuksköterskorna.

Ingen sympatiunderskrift från mej denna gång.
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Alla vill vi ha lite till.... dom är ju knappast ensamma om att ha "låga löner"
Det finns 10.000 tals inom industrin som inte kommer i närheten av dessa nivåer.
Frågan man kan ställa sig är vad som är rätt lön? Det finns nog inget vettigt svar på den frågan. Oavsett vad man har i lön så jämför man sig alltid med dom som har lite mer...

Strejk brukar oftast vara en bra åtgärd för att få motparten att lyssna men när det gäller den offentliga sektorn så är det så att kommuner och landsting tjänar pengar varje dag dom slipper betala ut löner i motsats till industrin som förlorar intäkter. De som får betala för denna konflikt är tredje part, patienterna.
Wacko om Du ska jämföra med industrin,

så får Du också jämföra utbildningen.

Vad tjänar en ingenjör med 3 års högskoleutbildning?

Den utbildningen har en sjuksköterska !
Det är just det som är problemet..vad ska man jämföra med?
Även ingenjörerna inom industrin tycker dom har för lite betalt....
Är det utbildningstiden som ska styra vilken lön vi har?
Många VD:ar har också 3 årig högskoleutbildning men jag tror knappast att dom har 25000 i månaden i lön.

Vad är rätt lön?
Annons
Ha,Ha,

Rätt lön har väl pensionärerna i dag?? Vet inte när dom fick lönelyft. Men priserna stiger!!
Vad ska man bedömma lönerna efter.
Efter sin utbildning, kroppsbelastning eller hur farligt det är?

Varför ska bara dom som gått på högskola få hög lön?
Den enda orsaken är att dom har studielån.
Inget rättvist argument för att dom ska ha högre lön tycker jag.

Jag gick 2 år på gymnasiet och utbildade mig till svetsare.
Nu jobbar jag som lackerare och med det tempot som de flesta industrier har idag så är jag glad att jag klara av att jobba tills jag fyller 60.

Är det inte rätt att jag då ska kunna tjäna lite mer för att kunna få möjlighet att ha lite undanstoppat till dess jag blir pensionär.
1: Pensionärerna av idag har möjliggjort dagens samhälle. Själv är jag klassad
till utanförskapet. Jag har också dragit mitt strå till stacken genom att jag i förtid slitit ut min rygg i jakten på framgång utan att sko mig på andra. Jag sympatiserar med "systrarna"i deras krav på lön och tar gärna denskattekronan, men jag vill inte bidra till överklassens förtjänst i termerna av ex. fastighetsbeskattningen. Nymoderaterna försöker ta över oppisitionens argument enbart för att vinna makten och för över kapital från de fattiga till de redan rika.
Hej , håll er till ämnet Sjuksköterskestrejken
och blanda inte in politiska vinklingar i denna tråden.
Det är väl ändå utförandet av arbetet som ska styra lönerna,inte hur lång utbildning man har.

Man kan ju utbilda sig hur länge som helst i dag. När ska man då börja jobba.

Sjuksköterskor gör nog samma bra jobb,oavsett vilken utbildning dom har.
Det är helt klart att det har med politik att göra. Sjuksköterskorna ska ha betalt för det dom gör, privatstyrt eller inte. Jag vill inte ha valet mellan privata försäkringar eller skattemedel.
Göcke
Att hålla politiska vinklingar utanför denna debatt är svårt för frågan är väldigt förankrad i politik.

Det är ju landstingspolitikerna som facket förhandlar med om jag inte är helt ute å cyklar.

Man ska kunna få en högre lön för att man utbildar sig för annars så är det få som lockas till de jobben.
Samtidigt så ska man kunna få en högre lön för att man är villig att ta ett koppsligen hårt arbete eller om man får personansvar m.m.

Så de som bäst är lämpade att driva lönerna uppåt är respektive fackförbund för dom är specialicerade inom de områden som är berörda samt arbetsgivarna.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem