Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Enkönstänkande

Enkönstänkande

När nu mitt fömodligen sista barnbarn ska döpas,trodde jag att det skulle blir lite annulunda.

- Men nää då!

Samma gamla dopklänning 15 generationer tillbaka. Samma gamla virkade spets sen mormors mormor tid.

Samma gamla dopskål sedan början av 1800-talet. Och jag tror det är samma präst oxå

Varför dopklänning?? Varför inte dopkostym till pojkar,svarta lackskor och fluga?

Och konfirmationen?? En gråvit kåpa hänganes över sig,pojk som flicka.

Varför detta enkönstänkande redan i från 3 mån. ålder?????
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Varför döpas in i svenska kyrkan utan att ha något att säga till om......vill han eller hon gå med kan de ju göra det när dom kan tänka själva.....
Thomas2!

Vissa ritualer går tydligen inte ändra på. He,he!!

Detta med dop slår rekord i löjlighet.

Nu får vi nog den kvinnliga avdelningen på oss. Om det finns någon kvinna kvar på IS.?
Att döpas i Svenska kyrkan är en tradition, som tyvärr jag inte har något att säga till om.

Men man kunde väl skilja på flickor och pojkar. Denna urlöjliga dopklänning till alla och en var.
Annons
Här kan ni läsa om dopet och varför man döper barn/vuxna. Skulle tro att det är en aha upplevelse för vissa att läsa detta.
http://www.barndop.nu/
Visst finns det kvinnor kvar!
Jag tycker att i dessa tider av att allt ska moderniseras, så är det fint med några gamla traditioner. Det är faktiskt många av unga föräldrar som nu döper sina barn i kyrkan. Sen kan man ju faktiskt gå ur om man vill och spara en slant.
Wacko

Jag hittade bara dopklänning!!! Inga dopkorstymer! Det är dax att kyrkan förnya sig lite.

Dessa dopklänningar har ju varit sen urminnes tider.
kotte!

Ni kvinnor tänker på ett annat sätt. Vi män är hopplösa. I alla fall jag.

Jag tycker att dop,kyrkbröllop,begravningar är pinsamt.

För 100 år sedan var detta en folkfest.

Man fick sig en "rackabajsare" och lite skvaller.

Det var roligt. Men nu är det bara jobbigt.
kotte

Att döpas är en sak,men att har kvar dessa gamla urtvättade dopklänningar. Varför inte prova något nytt?? Dopklänningen ser ju lika dan ut än i dag som när jag döptes. Och det är länge sen.

Tänk,om man hade kunnat välja sjölv! Håller med dig leiake det ser ju nästa pinsamt ut med denna eviga klänning.
Ha,ha!!

Alla ritualer är löjliga i modern tid. Tycker jag! Urlöjliga!!

Men dom har säkert passat in i sin tid.
Då hade dom en funktion. Innan TV och telefon!!
Men en sak har förändras. Förr fick inte havande kvinnor bära kyrkans brudkrona. Det går bra i dag.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem