Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Någon som vet?

Någon som vet?

Min Dator stänger av sig utan vidare , kan vara svår att få igång igen. Kan man göra något själv? Tacksam för svar Snurre.
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

Göcke/
Kommer du i håg den där kvinnan som ni hjälpte vi forumet.
hon plockade ned sitt torn och felsökte på vägen hon satte i hop allt med er hjälp. Det var fläkt, bios, moderkort, grafikkort. Ja allt som kan tänkas.
Lyckades hon. kanske ni kan hjälpa den grabben.

Det var visst flera år sedan. finns nog bevarat i "Sök på Forum"
Här finns ett liknande problem men vi vet inte upplösningen.
http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=43179 rubensson
får ge oss ett svar!
Ozzy , det problemet du relaterar till var en dator som inte startade

PonGot hittade en av många trådar där en del problem tas upp.

Kan komma med en teori till , som jag inte tror är orsaken här.

Vid ett tillfälle så slogs en dator av och på lite huller om buller tycktes det.
det visade sig att den matades via en timer som flippade på och av.
och var gömnd bakom en bokhylla. där ingen hade tittat bakom på
år och dag.
en annan variant på detta är en skarvsladd med strömbrytare
som har belastats så mycket att brytaren är dålig.

men
är det inte värmefel i snurres dator så är det förmodligen nätdelen.
orsaken till att den inte vill starta efter detta kan häröra till att filsystemet
pajar vid dessa frånslag.
alternativet till nätdelen , kan vara hårddisken som är på väg att
lägga av.
Annons
Göcke
Vi får väl hoppas att detta ger snurre en del associationer.
Det blir väl till för honom att felsöka då enligt uteslutningsmetoden.
Ett fel som det skulle kunna vara, men det är lite långsökt, vore om något i datorn sitter och glappar. Låter fasansfullt, och är det ju också i så fall. Men det hände mig en gång, och efter det så sätter jag alltid ihop mina grejer själv. I mitt fall så hade man slarvat bl a med fastsättningen av processorerna (fanns 2 i den burken). Helt iskallt så hade man tryckt ner dem i sina slotar, men inte alls säkrat fast dem där. Vilket innebar att om man sedan fraktade datorn meddelst bil, och lade den med moderkortet uppåt, och processorerna alltså nedåt, då vibrerar dem en aning. I fel riktning dessutom. Alltså hamnade den ena så pass löst att den bitvis tappade kontakt.

Väldigt lurigt eftersom det fungerade ibland, ibland inte. Dessutom så fick ena hårddisken spader till slut, och gick sönder (hade 3 på den burken). En rysare helt klart. Speciellt som jag hade extremt värdefulla grejer på en av diskarna. Av en ren tur var det inte den som gick sönder .

Så det skulle kunna vara en idé ev att bara öppna och se efter/känna efter lite ödmjukt om allt sitter som det borde. Framförallt nätdel/elsladdar och processor. Kanske möjligen (men lite långsökt som sagt).

-pG
pirogiro!

Hur gammal är du?? Kollade din profil?

Vad hade du på din hårddisk som var så värdefullt?

Heminredning eller....?
leiake:

Hoppas du får det svar du förtjänar.......
Fanns en gång ett virus som var RPC-relaterat. Då stängdes datorn av. Har du virus-scannat?

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem