Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Dator håller på att starta om

Dator håller på att starta om

Min dator har börjat starta om utan anledning. Den kan gjöra det flera ggr, ibland har jag försökt stänga av den, men den tar inga kommandon man måste dra ur sladden.
Antal svar på detta inlägg: 9
Har du installerat servicepack 2, och är det i så fall efter detta som det har börjat?
Nej jag har inte installerat det. Det bara började igår.
Är rädd för att du fått en virus-mask (kommer ej på namnet)
Prova starta om datorn med XP-CD i CD-läsaren (boota från CD)
och välj "reparera/systemåterställa" på menyn...
Annons
Jag har tidigare provat göra detta på en annan dator, men vad jag kommer ihåg så frågade den efter vilken enhet eller nåt sånt som jag ville reparera.
kan det vara Blaster viruset

sök på Blaster här på forumet eller rpc
Om det är Blaster får du upp en ruta innan den startar om.
Finns säkert andra virus som inte varnar åxå.

Sånna här fel kan det även bli om datorn blir för varm, tex hårddisken(arna) blir för varam då stänger den av för att skydda sig. samma sak om processorn blir för varm, fläkten på den kanske har stannat.
om rutan kommer upp att datorn kommer att startas om och den räknar ner från en minut kan man välja kör och skriva: shutdown -1 då försvinner rutan tills du startar om datorn själv
jag e en datanörd!!!!!!!
Om datorn inte "räknar ner" utan bara dör utan förvarning kan det vara fläkten på nätagget som slutat gå. Då bli dattan sabbt för varm och då startar den om.

Kanske skulle kunna förklara att du måste dra ut sladden för att få igång den igen.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem