Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Korruption

Korruption

Om ni åker fast för fortkörning. Ni kör 140 km/tim där det är 70 km/tim.

Polisen säger att det kostar 5000:- i böter och indraget körkort på 3 år.
Men om du ger mig 2000:- kontant på "stubben" så glömmer vi det hela.

Detta vill Thomas Bodström införa. Han tror på undermänniskor i lågavlönade yrken.

Han är tokigare än någonsin.

P.S. Men jag hade betalat polismannen utan att blinka. Ha,ha!!
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Är det inte många poliser i en hastighetskontroll
Vargo!

Säg att dom är 4 poliser. 500:-/per skalle. En fartsyndare per minut.

Det bästa är ju att inte köra för fort. Men det finns folk som har åkt dit för att dom kört för långsamt. Osannolikt men sant.

Men att låta poliser få bestämma straff är vansinnigt. Då är vi ute cyklar.

Men att skriva ut en postgiroblankett kan ju accepteras.
Jag förstår inte riktigt vad du menar,polisen kan väl redan i dag låta en fartsyndare gå fri om han betalar lite mutor
Annons
Vargo!!

Knappast! Inte i Sverige. Än så länge!!

Min kompis åkte fast i Kalifornien för fortkörning.
Han frågade MC-polisen om han kunde betala utan kvitto. NO.NO!!

Han fortsatte sin resa tiill Mexico. Torskade på en MC-polis där. Men där gick det bra. Ha.ha!!

MC-poliserna ser när man har en hyrbil. Alla hyrbilars reg.nr. börjar på Y.
Listigt.!!

Som turist är man ju ett lätt offer.
Då förstår jag ännu mindre vad du menar Det bästa sättet att behandla en fortkörare hade väl varit att dra körkortet och beslagta bilen i avvaktan på rättegång
Skäms leiake. Tror du vi sjunker så lågt. Dessutom kommer polisen inte att få bestämma straffet, utan det handlar eg om samma saker som idag, där det finns fastställda tabeller osv.
Det bästa sättet är väl att hålla gällande hastighet,då får man behålla körkortet och pengarna.
Mycket bra Thomas2!!!!
Nu baktalar Du en stor yrkesgrupp leiake!!!
Det kommer sannolikt att handla om enklare brott och där det redan idag finns fastställda bötesbrott.
Idag skriver polisen ut sk. ordningbot, dvs ex. när man kör för fort, eller om man är ute på stan och ställer sig och pinkar någonstans där det inte är lämpligt.
Här finns en dj-kla massa förseelser som man kan rapportera folk för och då med på förhand fastställda belopp.

I andra fall så skickas en utredning till åklagaren som sedan dömer ut dagsböter och även där har man tabeller att gå efter för att räkna ut dessa.
Jag tror att det är detta som man kommer att kunna lägga på polisen.
Dagsböter skiljer sig från de andra sk penningböterna, genom att man utgår från inkomst och skulder, underhållsskyldigheter mm.
Dessutom är det antalet dagsböter som är olika.
Ex. en studerande utan inkomst annat än sitt studiebidrag får i dagsböter på ett ringa narkotikabrott oftas 30 dagsböter á 30:-. Dvs 900:- spänn att pynta ut.
Har du däremot en inkomst och så kan du till ex på 30 dagsböter á 150:- och då kostar det dig 7500:-.
I Finland har man dagsböter på fortkörning och då kan det bli dj-vligt dyrt.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem