Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Frigöra Minne

Frigöra Minne

I går tog jag bort program på datorn som jag inte använder. Tillsammans på 400mb. Inte fan fick jag mer minne för det

Har jag kollat fel tro?

Står så här. xp2600+ 1,92 GHz 256 MB RAM.

Alltså samma som innan jag tog bort programmen. Det gav ingen effekt.
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: 1 2 3 Nästa »

256 MB RAM = Arbetsminnet som är installerat i din dator

400mb var det utrymme som programmen tog i anspråk på hårddisken. Det är inte minne.

256MB RAM är ganska lite.
Telamundo

Så när jag läser 24463mb ledigt disutrymme. är var jag har i minne??

256Mb Ram går det att få större ??
Hårdiskens totala utrymme är på 80gb . Hur kan då ram vara på bara 256 mb.
Annons
Thomas2
Tjena
Jag ska leta bland mina datorböcker och scanna upp några sidor. hittar jag ngt matnyttigt, så e,postar jag över dem till dej.
Ozzy!

Tack för det! Om hårdisken totalt är på 80gb borde väl ramminnet räckt till för att fylla disken till max?
Thomas2
Som Telamundo skrev tidigare så måste man skilja på Datorns Arbetsminne vilket är RAM minnet och datorns Hårddisk som är datorns Lagringsutrymme

Jag tror du förväxlar begreppen här lite.

Det spelar ingen roll hur mycket filer man än raderar, hur många onödiga program som man avinstallerar... RAM minnet kommer aldrig att bli större för det. Däremot frigör Du plats på hårddisken... så om du nu hade dryga 24 Gb ledigt kommer den siffran att öka.

För att göra RAM minnet större kommer Du att behöva köpa fler minnesmoduler. Dock så gäller det att veta precis vad Du har för minnen, typ, hastighet och antal pins. Ett program som kan hjälpa till här är CPU-Z, ett gratisprogram som visar information om din dator.

//Breeze
Hej Thomas2 !

Ramminnet och hårddiskens utrymme är ju två skilda saker. 256 mb i ramminnet är väldigt lite för dagens program. Ramminne får du köpa till från någon datorbutik. Det viktiga då är,att du tar reda på vilka minnen som passar till din dator. Det gäller pinnar på anslutningen. Monteringen av nya minnen är inte så svårt men det gäller att man tar bort ev.statisk elektricitet INNAN man påbörjar monteringen genom att vidröra en vattenkran t.ex. Kör själv 512 mb ramminne och tycker att det är segt.
Breeze och benson!

Tack för dom svaren. Det var precis det jag önskade veta.

Så då har ja ju plats att ta hem SP3 utan problem. Men varför så lite ramminne? PÅ en dator i från 2003.

Vad kan ett större ramminne kosta tro?? 500:- eller mer?
Thomas2
När du här om dagen, sa att du hade "275" i minne. Var min tanke att det måste röra sig om Hårddiskminnet. för värdet stämde inte med ett RAMminne. Så därför föreslog jag dig att frigöra mer minne på hårddisken för att överhuvud taget får utrymme att uppdatera datorn med Sp3.

Men nu när jag läser att du har drygt 24 Gbyte det är ju mer än de flesta kan stoltsera med.
Som //Breeze säger. det är arbetsminnet "RAM" som du behöver uppdatera till minst 1024 Megabyte. för att klara av dagen krävande program.

Som jag sagt tidigare. Komponenterna i datorn får jobba för högtryck för att ta fram den info du söker. Och det blir även lång väntetid för dej vid skärmen.

Hoppas du kan återinstallera de program du tog bort kanske i onödan.

mvh.
ozzy!

Nej jag tog inte bort några program i onödan. Använde dom aldrig. Dessutom hag jag skivan kvar.

När jag köpte datorn genom företaget var man ju totalt novis, men man lär så länge man lever.

Tack vare denna is-sidan och forumet så har man fått mycket mer kött på benen inför nästa datorköp.

Så tack alla hjälpsamma människor!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem