Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Förlovning

Förlovning

Idag har vi firat vår 49:e förlovningsdag! Någon som varit förlovad längre?
Vi gifte oss därefter på midsommardagen 1960 och sedan har det bara "rullat på i upp- och nerförsbackar"! Två barn och fyra barnbarn förgyller våra äldre dagar, kan det vara bättre än så?
Antal svar på detta inlägg: 8
Estrid!!

Grattis,Grattis! Du har ju varit gift 9 år mer än jag!!!
Strongt att hålla ihop i 49 år med samma kille. Men du tycker kanske att det är jobbigt att byta, att uppfostra en ny.
I själva verket så vill jag gratulera er! Idag är det alldeles för lätt att bryta ett förhållande. Barnbarn förgyller ju tillvaron helt klart.
Kom att tänka på : Idag har par få barn men barnen har många föräldrar(pga separationer, nya förhållanden etc)
Grattis Estrid
46 år här. dotter 33
Barnbarn på väg
Annons
Birger, det ligger mycket i det Du skrev om "att uppfostra en ny"! Och sedan är det ju också så att det inte alltid är "grönare på den andra sidan"! Det gäller att gilla läget, eller hur? Har man lovat, så har man, så är vi båda uppfostrade. Allt har väl inte alltid varit rosenrött, men var är det det?
mor å far har varit gifta i 56 år nu
"Allt har väl inte alltid varit rosenrött" - nej självklart inte men det kanske dagens par tror. Vi lever ju också nu i en annan tidsålder. Mycket dålig etik/moral sprids ju via filmer, såpor etc.
Estrid du slår oss med nästan 1 år, vi firade vår 48 åriga förlovning Valbrogsmässoafton. Men vi kan säga att vi firar 50 år som fästefolk.
Brukar säga att, var det än är för något i livet, så ömson vin ömson vatten, eller som ett sågblad höga toppar å sen dalar.. Men jag måse säga att ju längre tiden har gått, så har sågbladet blivit slitet så det är knappt några taggar kvar på bladet....*l*
Så mycken klokskap vi har och vad mycket vi lärt oss och vilka misstag vi gjort under resans gång. Tänk om dagens unga kunde ta till sig åtminstone pytte-pytte-lite av det vi lärt oss utan att tycka att vi kommer med pekfingrar. För att leva tillsammans som vi gjort krävs mycket av båda parter. Att inte alltid hävda att just jag har rätt, att inte alltid bara se fel hos motparten eftersom jag själv på intet sätt är utan fel heller.
Men den erfarenhet jag har av de som flyttar ihop idag, är att man hela tiden måste hävda sig själv och sina åsikter. Att titta på sig själv utifrån, det är bara något som vi gamla "höll på med" säger en en del ungdomar. Passar inte galoscherna, ja då bryter man upp helt enkelt efter kanske bara ett år.
Men som alltid, man måste tänka efter "före"! Eller hur?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem