Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Inloggning i Xp svårare än 2000

Inloggning i Xp svårare än 2000

Jag har ett litet problem. Då jag startar datorn och windows kommer upp kommer jag till en välkommstskärm eller inloggningsrutan beroende på vilket alternativ jag valt i Kontrollpanelen - Användarkonton.

I forntiden (win2000?) kunde jag välja att automatiskt logga in på en av mina användare, så jag slapp trycka på 'enter' varenda eviga gång jag sätter på datorn, via kontrollpanelen - Användare. Men hur kan jag göra samma sak i Xp? Har letat som sjutton men hittar inget.

Hjälp!! Jag står inte ut längre!
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Johan är det bara du som är användare på datorn och är det XP-home du har.
om du som administratör tar bort lösenordet på dej som användare så slipper du ett moment
Stämmer! Det är bara jag som är användare på datorn. Fast det finns det där "gäst-kontot" som fanns med från början men det fungerade förut. Sen helt plötsligt var jag tvungen att logga in...

Det finns ju ett administratörskonto också men det kan jag väl inte ta bort i användarkontogrejjen i kontrollpanelen. eh... fast det verkar gå att ta bort den om man går via System - Avacerat - Inställningar (Användarprofiler).

Undar vad som händer då?

Jag har Xp Pro. Misstänker att det kanske har ngt att göra med .NET som jag installerade för ett tag sen men problemet försvann inte om jag avinstallerade det.
Har inget med .Net att göra... det är tänkte som en säkerhetsfunktion att man alltid ska behöva välja användare när man startar datorn.. men det går säkert att stänga av på något sätt.
Annons
Om du inaktiverar "Gästkontot" och tar bort lösenordet på administratörs kontot så startar datorn utan att du behöver slå Enter.
Gå till kontrollpanelen. Klicka på Tweak UI. Klicka sedan på logon. kryssa i den lilla rutan där det står: logon automatically at the system startup!

Så det problemet löst!
Johan är du medveten om att du gör datorn mer sårbar om du tar bort admin lösenordet mm
Gästkontot var inaktiverat och efter att tagit bort Administratörskontot (!) och kontrollerat att inggen av anändarna hade lösenord funka det fortfarande inte. Så det var inte felet...

OM jag orkade bry mig om säkerhet på min personliga dator skulle jag fortfarande haft linux installerat. Fast du har någ rätt i att det är rätt kass att blankt lösenord...

Jag tröttnade på att att leta efter bortsprugna inställningsrutor och installerade tweak ui lite halft mot min egentliga vilja. Men det funkade faktiskt! (Weee...!)

En annan gissning om vad som var fel kan ju vara SP2 eftersom Minion IT och Benny hade liknande problem. Min inloggningsruta blev också automatiskt till den som Minion IT pratade om, dvs skriva in för hand.

Tack o bock för hjälpen
Jag har upplevt nåt liknande, och vad jag tror har det något med installationen med .NET att göra trots att t.ex. Rob säger motsatsen. Har inga belägg för mitt antagande men har iaf börjat se ett mönster...

Innan installation --> Ingen inloggning
Efter installation --> Inloggning

Har upplevt det 2 ggr om eftersom datorn bröt ihop och efter en ominstallation var det "rent" sen efter .NET installationen kom inloggningssekvensen tillbaka igen.
ja det har aldrig hänt för mig när jag installerat .net.. kanske hänge rihop med att jag vet vad jag gör eftersom jag utvecklar i .net ;)
Skall inte säga att jag är utvecklare direkt, har sysslat en del med VB, C++ och C# i .NET

Är rätt datorvan med så jag har nog vetat vad jag har gjort med..

Känns som det kan vara slumpen som avgör vad som händer i och med detta ;)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem