Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Digitalkamera????

Digitalkamera????

Har tänkt köpa en digitalkamera till min Mamma (i 60-årspresent).
Nån som kan ge ett förslag på Enkel/lätthanterliig kamera (min mor kan ingenting om dator O.Dyl. Hon tar mycket kort, men hittills har hon använt gammal kamera med film rulle,Jag försöker lära henne fördelen med digitaltekniken, men då behöver jag få förslag på lätthanterliga kameror.
Antal svar på detta inlägg: 9
du kan nog ta vilken kamera som helst av de små kamerorna.
de är ungefär lika svåra/lätta att jobba med.
Lägg krutet på att lära henne hur man för över filer från minnet till datorn.
där råkar de flesta ut för problem.
min mamma har ju DVDspelare, Men hon envisas med att hon fortfarande vill ha pappersfoton , vad jag är ute efter är en kamera med LITE finesser
Canon A720 8.0 MP och 6X optical zoom...(som ett förslag). Tänk på att köpa en kamera med "sökare" inte enbart en stor dispay, vid utefotografering framträder spegelbilder, (på sej själv) man ser inte objektet man vill fotografera...
Lycka till
Annons
lasse940
Jag har en Olympus X-760 och är toppennöjd. 6.0 megapixel Liten och behändig. köp väska till extra.
Men.
Kamerans inbyggda minne räcker inte långt om man är glad att knäppa mycket. Och vill man ha hög upplösning.försvinner både minne och batterier på nolltid.
Min rekommendation är. Ha alltid extra uppladdningsbara batterier i reserv och köp till ett extraminne för några hundralappar.

Nu finns det ju kameror med fler megapixels och ganska billiga, men för den vanlige fotografen är det ganska onödigt.

mvh
Ozzy
Till min kamera köpte jag ett minneskort på 1 GB, kostade 79 kr, det va clas ohlsons dagspris som gällde då, (13 feb. 2008). På kortet som följde med kameran så står det 16M...säger inte mej så mycket, men jag tror det fick plats 15-20 kort så det va inget att ha...
lasse940
När du satt i det extra kortet sköter sig allt själv. Sedan är det bara inställningen/pixels/upplösningen som avgör hur många bilder du får ut på minnet. Ju högre upplösning ju mindre batteri. för mej vid högsta upplösning, får jag bara ut 6 bilder. vid lägsta upplösning får jag ut över 300 bilder.
Då räcker batteriet ganska så länge. men du kan inte förstora till bildskärmsstorlek, då blir bilderna gryniga.
Vid hög upplösnining, då kan du räkna skäggstubben vid fullskärm.

Lycka till
Köpte kamera till ungarna, och var ute efter just en så simpel kamera som möjligt.
Valet för på HP 337, den har praktiskt taget inget mer än en ON/OFF knapp och en till för att kunna visa bilderna på LCD:n
Starta...peka...tryck för att ta bilden... ingen zoom eller andra inställningar.

Köpte de i julas, vet dock inte om modellen finns kvar än idag.

//Breeze
Det är stor skillnad i kvalite på dessa kompaktkameror. Det bästa är att titta på tester. Råd och Rön, Foto, Smartson m.fl.

Ett måste är att ha en optisk sökare, eftersom det finns tillfällen, då det är omöjligt att se motivet på skärmen.

Eftersom mamma är fotointresserad, bör kameran inte vara alltför enkel, då kravet ökar med kunskapen.

Jag har själv en Canon G9 som jag är mycket nöjd med,
den toppar dessutom alla tester.
Som Anton skriver, med kunskap ökar kraven.

G9 är en suveränt fin kamera med en stor mängd finesser som tar riktigt bra kort. (Nästan i systemkamera klass)
Hur det är med om den är lätthanterlig för en nybörjare i digitalfotovärlden vill jag inte uttala mig om, då jag inte har någon praktisk erfarenhet av kameran.

Om man vill kombinera lättanvändbarheten och riktigt bra fotokvalitet så är ju även Nikons systemkameror D40 och D40X bra val. (6 resp 10 Mpxl)
Idag får man en D40 för under 4000:-, ett riktigt kap tycker jag. Den ska vara gjord som en instegskamera för nybörjaren, väldigt lättanvänd... men jag tror att den fortfarande kräver lite mer av användaren.

//Breeze

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem