Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Avståndsmätning i rymden

Avståndsmätning i rymden

Läste att astronomer har hittat en galax som ligger 14miljarder ljusår ifrån
Tellus.Hur vet dom det.
Till månen eller solen kan man skicka ett radiosignal (går med ljusets hastighet) som studsar tillbaka.Då kan man räkna ut avståndet.Men till den där galaxen skulle det tar 14milj.år och det har vi knappast tid med.
Försökte hitta nåt i uppslagsböcker hur man gör,hitta inget svar.
Hörde nåt surr om Dopplereffekt och rödljusförskutning men begriper ingenting.
Hoppas att det finns några eminent lärda Forumvänner som kan förklara för en gammal man.Vill inte dö utan att veta. HA!HA!
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Du är på rätt väg. Har att göra med våglängden. Dessa har olika färg när man mäter genom en dopplermätare (en slags prisma).

EZ
En del avstånd mäts med hjälp av vinkelmätning.
T.ex. Man använder jorden runt solen som bas, man får alltså vänta ett
halvår mellan vinkelmätningarna. Men till den galaxen du skriver om är
det nog för långt!?
Kolla denna länk. Kan kanske hjälpa dig
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6df%C3%B6rskjutning
Annons
Tack BoboSlacke

Nu har jag fattat galoppen och kan dö i lugn och ro.
Jag tycker att man ska ta allt som skrivs om yttre rymden med en nypa salt. Vi vet ganska bra alla förhållanden som råder i vårt eget solsystem men om det utanför vet vi vi väldigt litet om, vi gissar bara.

Vi vet att det finns ljuskällor utanför vårt solsystem. Det är allt. När vi beräknar avståndet till dom ljuskällorna så använder vi samma variabler som i vårt eget solsystem bl.a konstant ljushastighet i vaakum. Om nu som ex gravitationen eller andra varibler är annorlunda så kanske ljushastigheten också är det. Ingen vet. Ljuset går troligen inte heller rakt utan böjs av gravitation så att det kanske kan gå i en spiral. Hur långt blir avståndet då?

Samtidigt ska man komma ihåg att den här forskningen är beroende av statliga och privata finansierer och det ligger i sakens natur att man med jämna mellanrum måste visa upp nya intressanta rön för att få nya anslag.

Idag så talas det om Big Bang som om det var sant och bevisat. För mig är det bara en teori av flera möjliga.

Men det är ett intressant diskussionsämne.
Den här rödförkjutningsmätningen som BoboSlacke hänvisar till
är bara ett sätt att mäta avstånd. Den tekniken kom Hubble fram
till redan 1920. Enligt min astronomibok.


De använder sig av flera sätt som jämförs med varandra och man
kanske började en gång för länge sedan med den metoden jag
beskrev med vinkelmätning. Då gäller det ju att ha så stor bas
som möjligt för att vinklarna skall bli så tydliga som möjligt.

Om de nu har kommit fram till ett avstånd så är det mätt på mer än
ett sätt.

Visst är det kul med astronomi?

Hur kan de veta hur Vintergatan ser ut utifrån?
Två skivor som är lite högre i mitten.
En vänd uppåt och den andra neråt och så är det tomt mellan skivorna.
Skivorna är alltså spegelvända i förhållande till varandra.
pedhan
du skriver att Big Bang är en teori bland många andra.
om vi utesluta gud vad finns det för andra teorier?

Oskar
Jag håller med dig att det är kul med astronomi
Problemet är bara att våra små hjärnhalvor inte klara av
att begriper universum.
Eller??
När det gäller hur andra galaxer rör sig och vilka lagar som gäller där så är de befästade eftersom man inte enbart tittar på rödförskjutningen. när man studerar en galax som ligger långt borta så tittar man på gassammansättningar samt hur ljuset böjs. sammanlagt kanske man har hundra parametrar för att studera en galax sammansättning huruvida det kan tänkas finnas tellusliknande planeter där, naturligtvis kan man inte se det genom att bara studera galaxen utifrån utan man fokuserar på rörelser runt solsystem.
det är extremt komplext, så köp en bra bok om universum o studera.

tankenöt. vad fanns innan Big Bang?
frågan är omöjlig eftersom tiden bildades vid Big Bang. den filosofiska utmaningen är att inse att det inte fanns tid innan vilket gör hela denna mening omöjlig!

mvh
Den avståndsmätning som görs i rymden är ju baserad på att samma fysikaliska konstanter som finns i vårt solsystem bl.a. en konstant ljushastighet.

Vi har ingen aning om ljushastigheten är samma utanför vårt solsystem, vi gissar bara att den är det. Så all avståndsmätning utanför vårt solsystem är bara gissningar.
Pete, skrev

"den filosofiska utmaningen är att inse att det inte fanns tid innan"

Många tycker att det inte finns tid nu heller.

Ursäkta, OT

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem