Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Num lock lampan släcks inte

Num lock lampan släcks inte

Hej!
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara detta problem men jag gör ett försök.
När jag stänger av datorn så släcks inte num lock lampan. Det spelar ingen roll om jag släcker den innan jag stänger av datorn. Detta problem har jag haft sen jag köpte datorn men är nu rätt irriterad så hoppas nån kan hjälpa mig. Jag har bytt tangentbord men det är samma visa så det hjälpte inte.
Sätter jag datorn i viloläge så släcks den. men jag använder det inte. tjänade ca 2Gig på det.
Har vista som operativsystem. Såg en annan tråd ang num lock men min startar som den ska.
Hoppas på hjälp! Eller är man bara gnällig
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: «1 2 3

Jag sitter i två OS. Jag har inte tänkt på det innan, men idag så uppmärksammade jag att samma sak hände i Linux. Lampan till numlock slocknar ej vid avslut av Linux heller.
Okay Fajjer.
Jag vågar nog inte ändra nåt i bios utan att nån står brevid så jag accepterar mitt öde å ha lampor tända när datorn är avstängd.
Tack för all hjälp å trevlig sommar önskar jag.
Hej igen!
Satt å tänkte på en sak. Kan de va fel på min ps/2 anslutning så moderkortet inte läser den anslutningen som den ska? Eftersom inga andra lampor lyser samt att allt annat stängs av. Min fråga är således: Kan jag förstöra nåt genom att använda en adapter ps/2 till usb till ett gammalt Key Tronic tangentbord. Har även det nya kvar men detta gamla är bättre på alla vis. Tänkte testa detta för å se om det är ps/2 porten det är fel på. Är det de så får de bli ett nytt tangentbord me usb koppling.
Ha de gott alla goda människor.
Annons
Till alla som hjälpt mig med detta: Ett stort tack!
Problemet är nu löst.
Lösningen var att jag ändrade i bios i advanced settings där det stod boot up numlock, värdet där är nu ändrat till off.
Jag kör Vista om nån nu skulle ha nytta av denna lösning.
har inte någon betydelse om det är vista eller annat OS,
är det satt i bios
så är det övergripande.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem