Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Mörkret faller över Sverige

Mörkret faller över Sverige

Mycket händer inom svensk ekonomi just nu, börsen står på sin lägsta nivå sedan 2005, idag höjde Riksbanken räntan med 0.25%, vi har drabbats av hög inflation, bensinpriset pekar rakt uppåt!

Vad tror du om din egen privatekonomi den närmaste tiden?

För egen del har jag som pensionär inte kunde åtnjuta någon skattesänkning, har inte fått någon ökning på pensionen som går att räkna i %, däremot så får jag ta del av allt som blir dyrare.

Enda plus jag kan finna är att jag inte kör mer än några mil i veckan, och har inga pengar i aktier, men det är klen tröst när man får mindre o mindre i plånboken!
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Den enda fördelen jag kan se med högre räntor och en ev. lågkonjunktur framöver är att jag kanske kan komma över nån fin bostadsrätt lite billigare.

Tycker priserna borde börja sjunka nu som det har börjat gjort i Norge.

Den enes bröd......
Det är tur att man inte har någon skuld längre. Säljer man bilen klara man sig rätt bra i Sverige.
Jo, men då går skokontot upp i stället, Thomas2.
Fast å andra sidan så får man ju kondition också då
Annons
micke03 å ni andra , de som har de sämst ställt i samhället de lågavlönade pensionärerna å sjuka människor som inte är arbetsförda ska sättas åt .men de som har en bra inkomst å bra ställt ska i fortsättningen ha de

nej de som röstade i förra valet på den sk alliansen de har nog ångrat sig både 1-2 ggr ja gjorde de inte
hur skulle sverige se ut om inga varor med mat mm å sjuktransporter inte kunde genomföras tack vare bensin prisetär så högt att företagen å sjukvården inte hadde råd att köra sina fordon tänk er den tanken.................
Nog har jag märkt av färsämringen.
Jag är både sjukskriven och arbetslös.

Jag fick även den förhöjda a-kasseavgiften pga att jag är sjukskriven

Nu har det tydligen gått lite för långt med fk när den där husmark-persson till och med säger att de måste ha missuppfattat......

Jisses.
Nästa gång jag får möjlighet att komma till staden (i samband med ett läkarbesök eller liknande) så får jag väl gå in på lidl och testa deras kassa system och radda upp alla billiga konserver som kan tänkas finnas där.

Måste räcka 806 dagar och 13 timmar till.

http://patrik.zmn.se.googlepages.com/home
Uppdatering finns på länken till de siffrorna.
De va ju ett himla gnällande! Ska vi byta i 2 månader så kanske ni inte gnäller så möe. givetvis e mina problem självförvållat men vi har det bra å äter vad vi vill å e hela å rena. är det inte det som räknas egentligen. eller har jag fattat fel eller läst fel nånstans?
Jigsaw, ditt svar är lite typiskt svenskt, vi har fått lära oss att hålla tyst och finna oss i orättvisor.

De som drabbas hårdast nu är de långtidssjukskrivna och pensionärerna, många tycker kanske att man som pensionär har sig själv att skylla, vi kunde väl lagt undan en slant, men har man levt hela sitt liv med lågavlönade jobb, och sett till att barnen trots det fått det bra, så har det inte blivit så mycket över, i varje fall inte hos mig.

Jag tycker inte det är att gnälla för att jag tycker pensionärerna särbehandlas negativt, jag tycker faktiskt det är vår skyldighet att skrika högt om detta, antagligen är det för sent att ändra på min situation, men någon i regeringen måste väckas och inse att de sämst ställda grupperna i samhället har missunnats grovt de senaste åren.
Micke03
Ok sorry man kanske tryckte på lite fel tangenter när man skrev. givetvis ska pensionärerna å långtidssjukskrivna ha det bättre. jag har fast anställning å tjänar bra så man ska inte klaga även om fogden tar en del varje månad. (måla fönster är rätt bra betalt). än en gång sorry!!!!
p.s jag e så långt som man kan komma från typisk svensk man kan komma he he.
Inget fel i att var typisk svensk, vilket jag varken är till födsel eller sätt. Jag tog inte alls illa upp, ville bara försöka förklare hur man har det som pensionär om man inte haft möjlighet att lägga undan.

Min situation idag är att, jag när jag fyller 70 nästa år, inte kommer att ha råd att behålla min gamla bil, och troligen får jag byta ut min tvåa mot en etta, det känns lite grymt att man inte skall kunna behålla sin relativt blygsamma tillvaro, mot en som är ännu sämre, efter att ha jobbat i 50 år.
Micke03
Glömde å kolla din profil. hmm? gammal e du men klok som en bok som dom flesta äldre e du. vi yngre har möe å lära av er äldre! måste förresten göra reklam!!!!
Lasse Stefanz nya Rallarsväng e kanonbra! Sen att dom e från kristianstad gör ju inte saken sämre!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem