Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Luftkonditionering

Luftkonditionering

Skulle vilja höra om där är någon som har erfarenhet av mobil luftkonditionering. Jag har ett jättevarmt sovrum innanför ett uterum, som jag har tänkt kyla med en mobil luftkonditionering. Sovrummet är c:a 20 m2. Problemet är att slangen för frånluften inte når till yttervägg utan jag måste släppa den varma frånluften i uterummet. Detta innebär vad jag förstår att den mobila luftkonditioneringen måst ha en vattentank för annars får jag kondensen med frånluften till uterummet eller?
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

patrikke: Ok, kylskåpet vill ha kalluft innuti sig, men bryr sig ej om temperaturen utanför kylskåpets väggar blir varmare? En Aircondition vill ha ut värmen ifrån huset, och därför måste frånluften ifrån den varma kompressorn strömma utanför huset för att ej öka elkosnaderna.. Har jag rätt om jag tänker då? :P
[http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftkonditionering]
Tror du tänker helt rätt, fajjer.
Annons
Hmm??
Har tittat lite på denna tråden å måste medge att den e intressant. Men nu till min lilla fråga: Har funderat på å köpa en mobil kylanläggning till sovrummet typ en sån man kan köpa på rusta för ca 3000kr. Ska man ha slangar å grejer till den med eller hur funkar en sån? Bor i lägenhet så fixa hål i väggen blir inte så lätt.
jigsaw : Ja, det måste du ha. Slangen ska leda ur värmen från lägenheten. Du behöver nog inte borra hål på väggen. Jag såg en AC förut som hade ett väldigt smalt munstycke. Jag antar att det är till för att man ska kunna få ut slangen genom fönstret utan att behöva öppna det allt för mycket.

[ www.ventilationsutveckling.se/res/KylaFTGPortabel/monoblocanvandkopia.jpg ] .
Fajjer
jaha då vet man det. blir nog ingen då. svettas e bra för övervikten har leiake sagt he he.
jigsaw: Att svettas påverkar dig inte mer än vikten du förlorar på grund av vattenförlusten du får.. Du ska inte lyssna på allt strunt som leiake får för sig!
Fajjer
Oki jag litar på dig. Du har hjälpt mig ett antal gånger så ditt resonemang slår högre än leiakes. Men varför talar dom inte om detta i annonserna eller när man ska köpa? alltså at man ska ha slangar å grejer?
Troligtvis för att dom vill få fram det mest relevanta. Ingen som säljer någon produkt vill ju lägga fram sina produkters nackdelar.

Jag vet inte hur Rustas AC är utformade. Kanske dom har ett smalt munstycke med till sin sats eftersom dom är portabla. Hör med dom. Dom vill ju sälja, så då får dom ju också komma med lösningar.. :P
Har en flyttbar ac/värme/avfuktaranläggning i sovrummet och den funkar kanon, leder ut den varma luften genom fönstret som bara behöver stå på glänt då ett munstycke är tänkt för detta. En AC producerar varmluft då den skapar kylan oavsett rummets temperatur så den värmen kan användas i andra rum och blåsa tvätten torr t.ex. fungerar bra det med. Den enda fukt som bildas är kondens som samlas i en behållare som man kan tömma vid behov.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem