Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Svart skärm på laptop

Svart skärm på laptop

hejsan, jag har ett litet problem.
Härom veckan när jag satte på min bärbara dator så var hela skärmen svart men kan se lite på skärmen men det är som någon "lampa" är sönder i bakgrunden.
Någon dag senare så funkar det igen bara för att lägga av nu igen.
Är det någon som har råkat ut för det här?
Eller vet någon hur man ska göra för att fixa till det?
Det är en hp compaq nx6110 men Windows XP sp2

Hälsningar Gabbe
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Nu har jag uppdaterat bios till den senaste, med det fungerar fortfarande inte.

Det kan nog vara någon kontakt eller nåt som glappar eftersom det fungerar ibland.

boax:du uppdaterar drivrutinerna vi enhetshanteraren högerklicka på den enhet du vill uppdatera och välj sedan "uppdateradrivrutiner"
du kan också gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner drivrutinerna därifrån.
Gabbe, hur gammal är datorn?
och öppar du och stänger datorn dagligen?
Jag köpte den begangnat, men jag skulle tro att den är ca 3-4 år gammal
det är en 1.73ghz 512mb internt, och jag använder den dagligen skulle jag säga, då och då står den på ett par dagar isträck men normalt stänger jag av den under natten.
Annons
testa då att koppla en extern skärm till datorn.
det har jag gjort och då fungerar det utan problem.
Hej

Din LCD-skärm är inte sönder, däremot är drivsteget till lysrören eller lysrören som bakgrundsbelyser skärmen trasiga. Detta är ett ganska vanligt fel. Tyvärr som jag skrev i det första inlägget, är det inte lönt att
reparera.

Det finns ingen möjlighet att fixa detta med drivrutiner.

/Doktorn
Jag har haft samma problem med en Hp. Det går en tunn ledning från datorn till skärmen. Blir det brott på den så får du de problem du nu har. Möjligt att laga men knappast något man gör själv. Det kan bli dyrt och är knappast värt pengarna på en gammal laptop.
Gabbe, nu har du två bra alternativ på fel, men som det tyvär inte är
billigt att laga.
Det får nog bli till att köpa en ny men än så länge kan man ha den i sovrummet kopplat till tv´n.
Tack för alla svar!
Hehehe,

Kollade lite på datorn igår, tänkte "what the hell" så jag plockade fram skruvmejsel några bits och tänkte till igen, ja,ja, jag har ändå köpt en ny
entusiastiskt började jag skruva i den plockade bort hårddisk, minne och några andra komponenter.
Har faktiskt ingen aning om vad det var men jag tog iallafall bort dem
Jag fick inte upp hela datorn men det gick att bända lite i den
och det var precis det jag gjorde, bände tills det brast!
Jag vet inte vad det var som gick sönder men det lät iaf inte bra.
Suckande och lite förbannad knäppte jag ihop den och skruvad i alla skruvar igen (min sambo hatar alla "småsaker" som jag lägger överallt?!?! Nä, jag fattar inte heller vad hon menar )
för att sedan lägga den i hallen (tänkte lämna den till återvinning) men jag tänkte att jag gör väl ett försök, kopplade in batteriet och vad händer!?!?
Jo det ska jag tala om!
Den fungerar.........utan problem!
Så nu tänkte jag att jag skulle öppna en "repair shop" mina enda verktyg kommer att bli hammare och kofot!
Så om någon har problem med sina datorer anlita "DHL" och skicka över dom till mig så ska jag kolla på dem

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem