Onsdag 8 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: TV, film och musik

Hemmabio inkoppling

Hemmabio inkoppling

Jag försöker få ljud i min "hemmabio" anläggning men får bara radio att höras. Jag har Canal digital insp. HD box och där är det en koaxialutgång som jag ska använda och stoppa in den i coax in om jag förstått rätt.
Receivern är en Eltax AVR-900 AV-Receiver där det finns mängder med anslutningar men jag är ganska säker på att rätt används. Sen ska man välja ljudkälla såsom dvd, tape, video-1 osv men det finns ingen satellite recivier typ men ingen av dessa får jag ljud från. Har provat en hel del kombinationer nu och ja jag har valt hemmabio i ljudinställningar på satellitmottagaren. Nu behöver jag få lite ideér och infallsvinklar.
Antal svar på detta inlägg: 2
Jan_e! Jag har Comhems HD box och en Sony STR-DA1200ES. Har kopplat en digitalkabel från boxen till receivern märkt TV/SAT. Har jag boxen på och trycker på TV/SAT på fjärren så kommer ljudet ut från boxen. Du har 3 koaxialutgångar, kanske du får "döpa den för TV/SAT" för att den skall känna av boxen. I bruksanvisningen till din box står det "För att kunna nyttja den DTS- eller DOLBY
DIGITAL-ljudkvalitet som finns på vissa kanaler
rekommenderar vi att du ansluter din dekoder till din
HEMMABIO-förstärkare som har en S/PDIF-ingång.
Anslut DIGITAL AUDIO-utgången till ingången på
din HEMMABIO-förstärkare (kabel medföljer inte). Lycka till!
Har en coax utgång på hdpvr boxen eller två vä. hö. analoga utg. som jag inte bör använda. Har fixat det med lite pill på recievern så hittade jag rätt inställning där, man skulle dubbeltrycka på någon knapp (digital in) så kunde man välja coax.. Japp nu låter det iaf och sen återstår finliret då!!
Men tack för ditt svar det gav mig lite tankar och kraft

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem