Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Nä nu jäklar..

Nä nu jäklar..

75-åring för gammal för kreditkort
Svenska kunder över 75 år får inte kreditkort hos den amerikanska bankjätten Citibank.
Skälet är enligt företagets kundtjänst att "man inte kan veta hur länge man lever när man fyllt 75. Det är sådana regler vi har", skriver Dagens Nyheter.
Citibank Sveriges informationschef Hampus Stenberg anser att åldersgränsen inte är något konstigt.
-Det är en riskbedömning som vi, likt många banker, gör, säger han.

Svar: Visst så länge Sveriges egen lilla Hampus är inf.chef för amerikanska jättebanken, så måste det vara som Hampus säger…

Pensionärernas Riksorganisation PRO:s ordförande Lars Wettergren ser Citibanks agerande som åldersdiskriminering.
– Det är tydligt att äldre straffas, säger PRO-chefen.

Jag skulle vilja ställa frågan, när blir man för gammal för att inte få vara med och leka???
Banker skyddar sig alltid med bankernas egna gällande avtal som skrivs på av sina kunder då lån eller krediter beviljas…
Så vad har åldern för betydelse?
Det lär finnas ett begrepp som kallas för dödsbo???!!!
Det lär finnas ett begrepp som kallas för klausul, som kan antas allt eftersom parterna kommer överens…
…Rätta mej gärna om jag har fel…
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

det finns även något som heter god man

http://sv.wikipedia.org/wiki/God_man
Göcke.
Vad har god man med den här frågan göra ?

/B
Naturligtvis var det i just detta fallet ovanligt klumpigt sagt av kundtjänst.
Men.
Precis som i alla andra kreditärenden görs en bedömning av betalningsförmågan. Då väger dom in saker som inkomst, ev. tidigare betalningskrångel, sjukdom och naturligtvis även ålder.
All utlåning av banker gör i deras vinstintresse såklart, och ser dom en chans till att inte kunna få igen sina pengar så görs ingen utlåning.

Vad är det som är så konstigt ?

/B
Annons
Bosse…
Vad är det som är så konstigt ?
Svar: Nej ingenting, det är inget konstigt i att bli gammal, om man har tur. Man får se till att göra allting klart efter sej och att bli så inaktiv som möjligt tills man har fyllt 75 år.
Men jag tror inte att man tänker så då det är dags att fylla 75. Är man obotligt aktiv och att det kanske behövs en och annan renovering på sitt hus eller sin sommarstuga eller bostadsrättslägenhet…ja som du förstår så kostar det pengar…och man i det läget söker någon form av kredit eller lån…tyvärr du är för gammal…Detta skulle kännas både konstigt och nedlåtande ???!!!
lasse940

Bankerna kanske räkna oss pensionärer till soc-grupp 3
lasse940.
I det fall du behöver låna för att kanske renovera din villa eller så finns det utmärkta "seniorlån" att ta till.
Kanske inte på en högriskbank som Citybank som i detta fallet, men i flertalet vanliga normala Svenska banker funker det.
Det är ju inte så att man är utestäng från kreditmarknaden bara för en viss ålder. Det finns andra vägar att gå.

/B
Thomas...
Nja… man vet aldrig, men jag menar att för bankernas del kan det väl inte vara så svårt att ta igen dom pengar som lånats av en ”gammal” kund.
Det måste ju finnas något försäljningsvärde i det man lånar till…
Ja det tycker man ju. Avloppet kan ju palla på ett hus som måste renoveras,det blir dyrt.

Ska man då inte få låna pengar till detta??? Bara för man är pensionär?
Bosse
Det är ju inte så att man är utestäng från kreditmarknaden bara för en viss ålder.
Hampus säger: Det är en riskbedömning som vi, likt många banker, gör, säger han.
Svar: Det va´ Hampus uttalande som gjorde mej fundersam…
lasse940
OK, det var ju det jag försökte mena i mitt tidigare inlägg.
Just hos Citybank kanske man inte är välkommen, men jag vet att man är det i andra banker.
Då är det ju bara att skita i stropparna och vända sig dit man känner sig välkommen. Det är ju trots allt deras förlust när dom mister en kund.

/B

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem