Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Fixade skolfoton

Fixade skolfoton

Jag satt och lästen aaftonbladet och ser att man kan köpa till fixade bilder vid skolfotograferingen.
Kolla in länken: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3179633.ab

Jag tycker att det är snygger före än efter.
Bl.a så ser man att pojken har en näsa på första bilden.
Det var även otroligt jobbigt för mina ögon att titta på den andra bilden.

Jag tror att det är någon som fotat och kommit på att man kan öka ljuset på kortet.

Vad tycker ni om de olika bilderna?

Sedan så är det väl så att utseendet inte spelar någon roll utan det är insidan som räknas, och de bilderna vill man inte visa andra skulle jag tro
Antal svar på detta inlägg: 10
patrikke
du har rätt att "utseendet inte spelar någon roll utan det är insidan som räknas"

men med dagens digitala teknik så kan man förändra allt i bilden.
och har används under många år i reklambranchen och i TVmedia

Frågan är om det är rätt att ändra bilden så mycket
och sen påstå att bilden är du eller den som de retucherat.
Man kan väl kanske ge fotografen 5000:- och en bild på rob lowe eller liknande och säga att man vill ha sitt namn under?
Inte för att det skulle bli bättre men ändå.
Dom bilderna måste väl vara en amatör som har fixat? I vilket bildprogram som helst kan man ju göra bilerna ljusare och det är väl vad som är gjort. En proffsig retuschering ser inte sån ut! Nästan allt är ju borta. Usch och fy!
Till och med jag med väldigt lite kunskap gör det bättre.
Annons
håller med dig hviktor, proffsen gör det mycket bättre.
men jag tycker även deras retuch är förkastligt.

kommer ni ihåg Gorbatjovs födelsemärke som man tog bort.
eller lyfta barmar eller svulstiga läppar.
Idag går det inte att säga att det är orginalet man ser, allt kan vara förvrängt
Göcke: jag kollade din profil och fick se ditt foto.
Vilken fotograf anlitade du?

Jag är för feg för foto i min profil mem kanske m jajg gör sm du att jag sätter in en bild på mig med.
Hur gjorde du och i vilket program?
min bild är en handteckning med vanligt hederligt vitt papper och blyerts,
sedan så är den inskanad,
och sedan konverterad till vektorgrafik och sedan omvandlad
till bitmap i olika format.
verktygen är CorelDraw och skaner samt ritplatta

förmodligen kan du fixa det på enklare sätt, med trace av en färg bild
????

verkar invecklat det där, göcke.
Tjusigt gjort i alla fall.
Bilder på kändisar i tidningar är väl mer eller mindre alltid retuscherade, i varje fall i modetidningar etc.. måste vara jobbigt för dem att ibland visa sig ute och visa "sitt rätta jag"
Det var ju en av de sämre retuscheringarna jag sett...finns ju praktiskt taget ingen struktur kvar i grabbens ansikte. Faktiskt så ser det ut som en misslyckad exponering efter fixandet.
Sådär vita tänder ser inte heller direkt naturligt ut... ser mer ut som någon lösgom i plast.
Sådana retuscheringar bör man nog hålla sig ifrån...

Annars så tycker jag att viss retuschering är helt OK... till exempel om barnet har ett missprydande skrubbsår eller ett plåster... det kan man gott trolla bort. Sådant som man alltså normalt inte har.
Skolfoton är heller inte direkt gratis för föräldrarna... klar att man vill ha ett kort där barnen ser OK ut när man får betala flera hundra för det.
(Förstoringarna brukar jag rama och sätta nåntans hemma... kul att se hur de växer och förändras med åren)

//Breeze
Utsidan ger insidan en chans,

Men tycker detta är beklagligt

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem