Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Elavtal rörligt bundet

Elavtal rörligt bundet

Vad tycker ni? Är dags för mig att lägga om avtalet i höst. Bor i villa, 15 000 kWh/år samt stödeldar med ved varje dag under vintern.
Antal svar på detta inlägg: 9
Köp en liten kinesisk vindsnurra
http://www.chinahummer.cn/eng/show_application.asp?id=9

Jag skulle nog välja rörligt idag pga kommande lågkonjuktur i eu och det borde leda till lägre priser om nåt år
Angående vindsnurror finns det ju ett företag i Kristianstad som sålt under en längre tid. Rätt som det var kom man på att vid ett eventuellt fel kunde snurran strömföra chassit samt skicka ut en ström i kablaget även om huvudströmbrytaren var ifrån. Dvs om elkillarna jobbar på ledningen kunde dem få sig en kyss trots att matningen var bortkopplat.
Med tanke på de höga priserna på tidsbundna avtal nu skulle nog jag välja att gambla lite och ligga på spot (rörligt) under hösten och början av vintern, men samtidigt hålla koll på prisutvecklingen. Du har ju en bra möjlighet att stödelda som du skriver så då kan du ju slippa drabbas så hårt av eventuellt höga spotpriser någon månad om du är duktig på att elda.

Håll tummarna för en regnig höst och problemfria kärnkraftverk och kablar så kanske du kan binda priset på en lägre nivå sen.
Annons
Vilka kärnkraftverk??
vad menar du ernfrid?
Jag menar de fungerande svenska kärnkraftverken som ligger i malpåse, nedrustas så att vi kan köpa in "skitig" el från utlandet!
Eller gör som jag gjort..investera i bergvärme o fliina åt tarifferna.))
Flinar du åt räntan på lånet till bergvärmen också? (ifall du har nåt lån förstås) och på bostaden ifall du nu bor på Östermalm.
Antar att du syftar på att Barsebäck är nerstängd men å andra sidan så har vi ju ett antal till som dessutom ökat ut effekten de senaste åren. Det jag menar är ju att det varit en del stopp i reaktorerna de senaste åren och revisioner som dragit ut på tiden. När det dessutom blir problem med kablar mellan länderna så spär ju detta på priserna då det inte går att föra över önskad mängd el till de som behöver den vid den tidpunkten.

Tycker ju personilgen att det är synd att vi här i Norden inte ska få behålla vår fördel av att ha så mycket "ren" och billig elproduktion utan att drabbas av att sydeuropa måste producera dyr (och smutsig) el av kol och olja, vilket ju drabbar "våra" priser pga "marknaden".

Men det är väl bara att gilla läget avseende elpriserna precis som på alla andra marknadsprissatta områden...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem