Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Blanda etanol i bensinen

Blanda etanol i bensinen

Har en kollega samt ett par bekanta som "späder" ut bensinen med 30 % etanol. Någon som vet hur motorn påverkas på sikt? Man kan ju inte fråga biltillverkarna för dem slår ju bakut direkt. Inga garantier gäller också vidare. Själv kör jag med en Opel Astra -99, ingen turbo eller något annat sånt "trams".
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag har spätt ut lite i mina bilar utan problem än så läne men det är bara när jag tankar där det finns både etanol och bensin och inte 30% utan mer ca 10%.

Det finns en del att läsa om etanol här: http://etanol.nu/

Jag har sett bilder på topplock där man kört enbart med etanol och de ser ut som nya! Inte ens sot.

Jag upplever som att mazdan jag har blir piggare med etanolen inblandad.
patrikke, upplever du inte att den drar lite mer också när du kör blandat?
Inte vad jag märkt av.
Jag har inte mätt upp så noga vad den drar nu.
Jag blandar inte i så mycket. Ca 10% som jag skrev i inlägget ovan.

Sedan om det är miljövänligare med etanolen i längden går väl alltid att diskutera?

Det är ju pengarna som lockar de flesta skulle jag tro.
Inklusive mig själv.
Annons
Bilen blir normalt lite piggare med lite lagom etanol. Höjer oktantalet. Jag har kört en vanlig 940 -92 på nästan ren E85 och det funka men den drar 30% mer.

Att blanda i 10-40% är nog inget problem för nån bil. Om man kör på ren E85 i bil som inte är avsett för det så är den enda skadan som kan uppkomma att slangar och tätningar kan börja läcka eftersom de inte klarar etanolen.
Det enda som talar mot etanol är att åkermark används till etanol framställning istället för mat. Framförallt i u-länderna. Dem behöver mat mer än vi behöver etanol.
Och så är det energislukande fabriker som framställer etanolen. Den Brasilianska etanolen framställd på sockerrör skall sedan fraktas i båtar som inte drivs med etanol och sedan transporteras vidare med tankbilar som inte drivs med etanol. .Hmmmm?
Jag har för mig att en bil som körs enbart på Etanol drar upp mot 30-40% mer soppa. Men så är ju literpriset billigare, så jag vet inte om man går ±0 eller om man tjänar på det.

Etanol är hygroskopiskt, d.v.s. det suger åt sig fukt ur luften. Denna fukt kan åstadkomma ärg och rost i bränslesystemet. Även packningar och bränsleslangar kan behöva bytas ut då dessa packningar och slangar inte alltid är anpassade för E85 och kan ta skada av det. Men det finns konverteringskitt som man kan köpa.
tänkte en tanke på bensin å etanol jobbar med fordon, men vist binder etanol vatten kan någon svara på det, bara en fråga sen ska jag fortsätta att tänka på det, bara en tanke på att det kan funka i längden om man tillsätter en viss prådukt till.
funkar fint me 20-30% bara det inte är för kallt. typ. googla o du hittar bra info...
Ett bra tips!

Max 50/50 etanol-95 oktan. Pytsa i minst 3 cl 2 taktsolja, detta för smörjning och rostskyddande egenskaper.

Kör själv MB V& på 40/60 och allt fungerar bra efter 3.000 mil.

Alberto

Man måste våga

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem