Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Är det någon skillnad på XP och XP

Är det någon skillnad på XP och XP

Tänkte blåsa ur min "huvuddator" som jag kör XP home på. På min gamla dator, en HP, med 3.0 Ghz processor, så var också XP home förinstallerat, men när jag köpte loss den, så körde jag in en version av XP Pro så blev datorn betydligt snabbare och smidigare än med homeversionen.

Den är faktiskt snabbare än min nuvarande huvuddator, som har lite vassare processor, mer minne och nyare hårddiskar, hur det nu kommer sig.

Därför tänkte jag prova att köra in samma XP Pro som på den andra datorn.
Frågan är nu om det är någon skillnad på de olika versionerna prestandamässigt?
Är det någon som har ett svar?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »


En mycket intressant fråga. . Hoppas att det är någon som har ett trovärdigt och lättförståeligt svar.
Borde ju inte vara nån direkt skillnad på prestandan... Pro versionen ska ha ett bättre stöd för större nätverk vad jag förstått, annars skulle de vara rätt lika.

Däremot så brukar en dator med nyinstallerat OS vara kvickare då man inte hunnit lägga in så mycket annat på den.
Tror Du inte det är den enkla förklaringen?


//Breeze
Kanske kan denna länk stilla din nyfikenhet
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP_editions
Om du googlar "skillnad XP home" hittar du många svar.
Annons
Nej Breeze jag har installerat om även den "nyare" burken med en ny fräsch home edition och det blev ingen skillnad.
Underligt...
Jag läste lite mer om skillnaderna, och det var just möjligheterna i nätverk, krypteringsmöjligheter, samt stöd för flerprocessor datorer (OBS, ej dual eller quadcore som räknas att ha en processor) som var skillnaderna.

Så, om den nu blir snabbare har jag ingen aning om vad som kan göra det.
Bara att ut med Home, och in med Pro... slöa datorer är inget kul...
Windows XP Home Edition

*Innehåller grundläggande stöd för säkerhet mellan flera användare.
*Inbyggt stöd för peer-to-peer nätverk, men bara upp till fem datorer.
* Säkerhetskopian utlity är inte installerat som standard, men finns med på CD.


Windows XP Professional Edition

*Omfattar förlängas stöd för säkerhet mellan flera användare på samma maskin.
*Bättre stöd för peer-to-peer nätverk, plus stöd för att gå en "Windows NT-domän."
* Säkerhetskopian utlity är installerat som standard.

*The Professional Edition innehåller följande komponenter som inte finns i Home Edition:
o Administrationsverktyg (i Start-menyn och Kontrollpanelen)
o Automated System Recovery (ASR)
o Boot Configuration Manager
o DriverQuery
o Group Policy Refresh Utility
o Multi-lingual User Interface (MUI)
o NTFS kryptering Utilitiy
o Offline filer och mappar
o OpenFiles
o Prestanda Log Manager
o Remote Desktop
o Schemalagda aktiviteter Console
o Säkerhet Template Utility
o Taskkill
o Tasklist
o Telnet Administrator
* Ger stöd för multi-processor system (2 eller 4 processorer), dynamiska diskar, Fax.

Prestandamässigt använder XP Pro din processor och ditt minne mer effektivt än med Homeversionen. Sen finns det en massa onödigt under home som tar kraft men som inte används av användaren.
Tex finns inte owner/ägare i Pro utan låter dig göra dina egna användare.
Massa tunga qeekfakta men i det stora hela
XP använder cpu och ram på ett bättre sätt :)
Intressant KUNNIG.
Jag ska rapportera när jag blåst min "huvudator" och se om det blir någon skillnad.
Nu har jag börjat att installera om, och än så länge är det stor skillnad på burken.
Har dock bara hunnit köra in XP och alla uppdateringar samt Officeprogrammet och lite till.
Vi får se när brandvägg och antivirusprogrammen är installerade.
Innan du installerar antivirus, kolla hur fint din dator går ;)
Sen när du dyngar in ett tungt och resurskrävande antivirusprogram lär du se skillnad. Har du en router med inbyggd brandvägg el. kör windows inbyggda behöver du inte en extern mjukvarobrandvägg. Det blir bara kaka på kaka och ger dig ändå inte bättre skydd.
INNAN du installerar en brandvägg, kolla här
https://www.grc.com

Är du stelth så behöver du ingen mjukvarobrandvägg

Bara små tips på vägen till en lugn och fin arbetsdator
Nu har jag installerat XP Pro Executive och nu mår datorn betydligt bättre. OM detta sedan beror på XP versionen eller om den förra installationen av Home edition inte blev ok, det är ju svårt att säga.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem