Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Pensionär

Pensionär

Fick för 4,5 år sen höra av en god vän som är rest.ägare att man betalar som pensionär mera skatt en som löntagare.Hon skickade mig också skatt tabellerna för att jämföra. Sista tiden har jag läst fler och fler insändare ang.detta.
Det är i så fall väll konstigt att man får ett slags straff skatt när man ju hjälpt till att bygga upp landet ekonomiskt. Det ska däremot vara tvärtom tycker jag.Eller?
Skulle gärna vilja höra vad Ni på forumet vet om detta och vad ni tycker,hälsar NKC
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Det är fruktansvärt dåligt att en pensionär skall betala mer skatt än den som jobbar.

Ett försvar från Alliansen är, är att dom flesta pensionärer har det bra, men jag kan ju inte leva på grannens pension, om han/hon har det bra. Jag kvinna, deltidsarbetande, hemma med barnen när dom var små har en mycket låg pension.

Dom som jobbar försvarar sig med att dom har arbetsresor, men som pensionär har dom flesta stora kostnader för läkare, medicin, tandläkare mm. Mat, hyra, kläder kostar lika mycket om man är arbetande eller inte.

Många pensionärer i dag har helt tappat livssgnistan, en del kan inte ens hämta ut medicinen, inte en enda liten guldkant på tillvaron, inte ens köpa en liten liten present till sina barnbarn. Finns dom som samlar på tabletter för att kunna avsluta sitt liv, till de Styrandes stora glädje, en till som slipper försörjas.
Håll ut Berit!!!

Vi kommer nog att få en 50:- till i mån. minus skatt.

Det tyckte en viss politiker i Tv att vi var värda!!!!
När en bil blir gammal och skröplig. Vad är den värd. Inte en krona.
Så är det med oss gamla uvar. Vi är inte värda en krona. Vi är en belastning för samhället i stället. Gamla bilar kan man plocka delar ifrån och sälja.

Vem f-n vill ha mina inälvor som har fått jobba så hårt i många år. He,he!!

Jag såg på TV att man kan köpa självmordscocktail på nätet. Men jag tyckte
inte om den syrliga smaken. Den var lite besk oxå. Det var inte riktigt säkert att man "kolade av" ordentligt. Ha,ha!!

Tåget är det bästa. Men då är det synd om lokföraren och han kanske får blod på kläderna.

Man får gå här och vara grinig tills den naturliga avgången kommer. Man tar
aldrig sitt liv fast man vet att det är det bästa för samhället och han med hårflätan.
Annons
Jag tror att Sverige är det enda landet i världen

som beskattar pensionärer högre än arbetande.

Det skall vara samma skatt för samma inkomst!!

Jag betalar 600 kr. mer i skatt/ mån.

än min f.d. arbetskamrat, som har en deltidstjänst

och har samma mån. inkomst som jag,

hon går i pension i år, och är förtvivlad ,

när hon tänker på att på hennes, kommande lilla pension,

kommer hon att få betala så mycket mer i skatt.!
Thomas 2 + Leiake!

Härligt med ett skratt, (det får väl också pensionärer göra, utan att betala skratt-skatt)

Ifall nån vill sjunga! melodi "Du gamla du fria"

Du gamla du sjuka va f-n gör du här
Du behövs inte längre uti landet
Du jobbar ju ej, är ju bara till besvär
Och det bestämmer dom, som tror dom kan det

I utanförskap skall du leva ditt liv
Pensionen den räcker ej till maten
Det är dom "bestämmandes" nya aaa giv
Själva lever dom i lyx........med guldkant uppå faten

Det börjar bli jobbigt att vara sjuk och pensionär
En otrygghet utan dess like
Det hjälper ej att vi protesterar eller svär
Vore bättre vi blev nedgrävda, i ett dike

Berit i juni 08
pensionär!

Existensminimum är nästan 5000:-/mån. Samtidigt får hon nästan hela hyran betald. Så du kan lugna henne med att hon har tak över huvudet
samt mat för dagen.

Men det är ju inget lyxliv. Då får man börja se om sitt hus redan i ungdomen
och skaffa sig extra pensionförsäkringar.

Jag har en liten extra försäkring(jätteliten) för jag trodde aldrig jag skulle bli så här gammal.
Berit!

Ha,ha!!

Den visan fick du 10 poäng för. Minst.
Berit!!

Samma här 10 poäng!!!
Aftonbladet har en enkät om hur vi skall hjälpa vår finansminister att fördela
30 miljarder.

Här kan ni se hur subjektivt man fördelar pengarna när man är gammal !


Sänkt skatt för pensionärer 15 miljarder
Äldreomsorg 15 miljarder

Dom andra posterna är för mig främmande. Ha,ha!!

Försvaret. Polisen.Skolor. Kultur. Forskning osv.....!!! Det "skiter " väl jag i.
Jag kom just in från kylan och märker här att det mesta är sagt. Men att klyftorna blir större och större utan tvekan. Inte var vi pensionärer med i den skattetabell som stolt visades upp i Media. Hur mycket skattelättnader det blev. ju mer man tjänade ju mer fick man tillbaka. Nä, sammanhållning och rösta bort högerspöket nästa gång. Men vem vet, vi får det kanske inte bättre då. Omvärlden tränger på allt fortare.
Man får återgå till adertonhundratalet och odla rovor. De lär vara mättande påstås det. Och så odla morötter så vi slipper gå till optiker, och friskare och starkare tänder lär man visst också få.
Eller till sist. Gräv ned oss så bidrar vi i alla fall till maskbeståndet och de rika får grönare gräsmattor att spela badminton på.

Vad jag inte drar in på är i alla fall
Skål

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem