Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Rökpaus

Rökpaus

Nu vill en del komuner stoppa all rökning,vare sig man arbeta inomhus eller utomhus.

Hälsoproblem? Nja?

Snarare ekonomi. Man har kommit fram till att varje rökare behöver 50 minuter om dagen för att springa och röka. En alltför stor del av dagen går åt till att röka.

Jag tror nog att även rökare behöver en stund för avkoppling i från den stressiga miljön.

Regeringen födubblade ju skatten på snus. Nu är det dyrt att snusa!! Men nu kan man köpa snus för 240:- kg 12 kr dosan Taxfree!! Så går det när man ge folk ris.

Antal svar på detta inlägg: 8
Om även ickerökarn tog de pausar som rökarna tar så blir det mycket svinn på tiden.

50 minuter om dagen, ca 20 dagar i månaden,ca240 dagar på ett år,.
240 dagar x50 minuter= 12000 minuter= 200 timmar.

200 timmar motsvarar ca 1 månads arbete.

Skulle rökarna avstå från en semestermånad bara för att få röka på jobbet?
Nja, det tror inte jag.

Om ett företag då har 12 anställda och alla röker 50 minuter om dagen så skulle det bli bortfall pga rökpausar motsvarande en heltidstjänst!

Hur många anställda har kommunen som röker?
Säkert fler än 12 i alla fall och de är jag med och betalar lön till.

Viss reservation för felräkningar.
Jag tror nog att även ickerökarna måste pausa. Om vi räkna in dom .. så förlorar komunen massor av effektiv tid.

Men raster är väl nödvändigt? Vare sig man röker eller inte.

Jag tror att rökningsdebatten spåra ur en aning.
Ah, sorry.

Men en rökare tar oftast fler raster än ickerökarna.
Fast på många arbetsplatser så går det att röka medans man jobbar, tex chaufförsjobb, fiskare, hjärnkirurg....
Annons
Hur som helst. Det är dyrt att röka. Därför säljs det minst cigarretter i Småland. He,he!!

När man byter sin bil då får man mycket mindre för den om den luktar rök.
Om man byter lägenhet eller hus som stinker då får man betala renovering.
Om man sängröker så blir det avdrag på försäkringen. Om man överlever.

Om man rökar på gatan i Singapore. Böter 2000:-. Slänger du fimpen på gatan. Livstids halshuggning. Minst!

Om vi inte rökte så kunde vi antagligen stänga 6 st sjukhus.eller göra om dom till fängelse för alla bankdirektörer i USA.

Det är dumt att inte låta bli. Jag slutade 1990. Kan jag kan alla.
Jag slutade röka när jag var 40 år,men har snuset. Men går man inte till överdrift med detta,att klämma åt rökarna i tid och otid. Dom är väl oxå människor.

I tv "go kväll" gör man reklam för alkohol varje vecka,men i sabban med matlagning.. då blir det kultur.

Tänk! om man skulle lägga in olika ciggarettmärken,efter en god bit mat.då kallas det för reklam i bästa fall.

Men det skulle nog blir ramaskri....
Det spelar egentligen inte mig någon roll om det finns personal som röker på en arbetsplats, bara jobbet blir gjort och inte blir eftersatt.

Med vissa undantag.

Tex tandläkare som stinker rök vill jag inte ha.




Jag håller inte med. Jag var storrökare innan jag började jobba på det företaget jag är nu. Jag blev anställd med kravet att jag slutade röka, å det fungerar verkligen.
Jag presterar bättre än innan. Det handlar liksom inte om att man springer ut å röker mer eller mindre än ickerökare, utan det handlar om ork.

Rökare vill bara se det positivt, fast att det egentligen inte finns något positivt alls med rökning. Man skyller på att staten får in pengar på tobaksskatten, fast att sjukvården som rökarna får för sina krämpor överstiger dom summor man får in på skatten.

Rökare bär ansvaret för att drygt 500-600 ickerökande personer dör per år genom passiv rökning i Sverige.

Jag som föredetta rökare vill omformulera lagen lite.

1: Ingen som helst rättighet att ta del av skattefiansierad sjukvård för krämpor som är tobaksrelaterade.

2: Sist i kön för organdonation. Rökare skall automatiskt hamna sist i listan. Finns det organ över, så ja visst. Men i övrigt så ska alla andra prioriteras överst i listan.
Javisst Fajjer + alla som nyttjar alkohol, äter onyttig mat,

som chips, pizzor, m.m. och de överviktiga,

vi kanske inte skall glömma de som begår brott,

av något slag, inte skall väl de få skattefinansierad,

sjukvård. Snart är det väl bara några stycken kvar,

så alla köer försvinner.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem