Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Vad ska man göra med besparingar

Vad ska man göra med besparingar

Min familj har lite sparade slantar det handlar inte om några jätte summor men ändå , nu när börskrisen blir bara större och större så undrar jag vad ska vi göra ska vi ta ut pengarna eller ska man vänta blir lite orolig över att dom kanske bara kommer att försvinna ut i toma intet .

Vad tycker ni andra , hur gör ni med era besparingar ?

Antal svar på detta inlägg: 9
Har man inte mer än 250000:- på banken , så står staten för detta vid en ev. konkurs.

Men har man mer,så är det ajöss med dom pengarna.

Det bästa är nog att ha is i magen
Bea!

Is i magen!!! Det får inte plats för där har jag fullt av nervtabletter.

Är man förståndig så tar man ut kontanter så det räcker några veckor.
Det kan haka upp sig med betalkort och sådant där.

Statens Insättningsgarantin träder ju inte in på stubinen.
250000 är det inte men några tusen är det och för oss är det mycke på nåt sätt så lutar det ändå åt att ta ut, jag tror på nåt sätt inte på det som sägs om att "våra" banker är säkra tror att dom har varit lika slarviga och giriga . Vi har kämpat väldig mycke med att spara undan lite är man låg avlönad så är det inte alltid så enkelt att lägga undan pengar men vi har gjort det och det skulle va väldigt sorglikt om allt försvann allra helst för min gamla mamma som har kämpat som bara den för att spara åt barnbarnen och även så att hon har lite att spändera nu på gamla dar .

Jag tycker det är lite svårt att veta om man ska låta pengarna ligga kvar eller ta ut dom trots allt så är det inte så lite som man får gå omkring o nojja sig över gillar inte att ha för mycke kontanter hemma .
Annons
Efter dåliga tider kommer bra tider. Har själv besparingar som tills idag har sjunkit med 14% i värdet. Men det är kapitalsäkra placeringar där jag är garanterad det nominella värdet.

Har man mer än 250000:- på banken, kan man dela upp de pengarna på flera banker. Har man ex 1 000 000 kan man lägga det på 4 olika banker.

Var ett intressant program på P4 med Lotta Bromé i em, där olika experter kom till tals. Inga svenska banker kommer att gå omkull, ha is i magen....i mån om utrymme!
Du kan sova lungt Bea. Staten insättningsgarati träder i kraft vid en konkurs.

Men har man mycket pengar,så är det väl bäst att ta ut och sätta in 250000:- på varje bank man hitta. Då kan man rädda en del. leiake!!! inga nervtabletter behövs.
Jag låter nog mig påverkas lite för mycke av media , men visst ska jag vänta lite med att ta ut och så får man ju hoppas att bankerna inte luras .

för övrigt tycker jag att det har blivit väldigt käpigt på sista tiden med högre priser och nu finanskris känns väldigt oroligt enligt mig jag är en sån person som vill ha trygghet och blir orolig så fort nåt börjar gunga lite men nä inga nervpiller behövs en lång promenad för att skaka av sig den värsta oron *L*

Tackar alla som har kommit med råd och delar sina åsikter :)
Det värsta man kan göra är nog att förvara dom hemma då försäkringar i praktiken inte täcker någonting vid tex inbrott eller en brand. Banken är nog ändå det säkraste alternativet just nu om man inte har miljontals kronor som man ska lägga undan.
Om man inte behöver pengarna nu utan kan investera dom på kanske 5 års sikt så skulle jag köpa aktiefonder, dom är i botten nu och man ska ju köpa när det är billigt. Jag skulle köpa ryska, många företag där har substans mer än aktievärdet, alltså dom har värden bakom i form av naturtillgångar som överstiger värdet av aktierna.
Bankerna kommer inte att gå under. Staten skulle aldrig tillåta det. Borg sitter och är kaxig nu, men när det blir allvar så kommer Borgs Spaghettiben säga något annat när dom dallrar mot varandra som marackas.. :P

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem