Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Gallsten

Gallsten

Hej. Har luggit inne på sjukhus för smärtor i gallan,och gjort ultraljud ,där man fann ett par stenar,men man kunnde inte göra något för mina levervärden hade stigit så. vad göra mer än vänta o ha ont tills värdena sjunkit??
Antal svar på detta inlägg: 4
njur och gallstenskrossen på Linköpings universitets sjukhus kanske kan vara din räddning, men det borde ju en läkare kunna avgöra. och inte vi lekmän
om den finns kvar
Det låter som du har/har haft en inflammation i gallblåsan pga gallsten. Om stenar skulle finnas i gallvägarna blir man gul (ikterisk). Ofta hjälper det med tarmvila-näringsdropp och antibiotika. Av levervärdenas sammansättning kan man bedöma vad det är för typ av inflammation. Operation (titthåll eller stenkross) kan bli aktuellt om du får flera "gallstensanfall" men i ditt fall avvaktar man säkert såvida du inte blir gul.
Har själv en galen gallsten som ligger och lurar. Läkarna vill operera bort gallan, man säger på mitt lasarett att man inte längre krossar stenarna utan man tar bort hela gallan. Det får dock vara tills jag får värre problem än jag har nu. Man får tänka på vad man äter.
Annons
Jag opererades för akut gallsten för två tre år sedan.
Op. enl. den gamla metoden, fram med kniven.
Ultraljud visade på två stenar, det var tre. Ser ut som en krigsveteran på bröstet. Mår utmärkt. Men gick ned fem kilo på kuppen. låg på op.bordet, klar för op. Då kom det in ett annat värre akutfall/olycka.
Fick åka upp på salen igen. Ett helt dygn levde jag på rent morfin och svävade som på moln. Jag låg i sängen, svävade och styrde mej fram mellan träden i en skog. Men jag klarade mig från att bli beroende.

Men beroende av kaffe är jag än i dag.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem