Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Tänka på vid köp av GPS till skogen

Tänka på vid köp av GPS till skogen

Alltså jag har funderingar på köpa en gps. Men den skall fungera för att promenera i skogen när man lägger viltspår.
Jag är helt ny på den här fronten och vet ej vad jag skall leta för nå.
Jag vill kunna använda den till att lägga blodspår och sen gå dem efteråt med hunden.
Kan man köpa vilken gps som helst eller är det olika för olika ändamål?
Man köper alltså till olika skogskartor om jag fattat det rätt. Kan ingen hjälpa mig förstå lite bättre
Antal svar på detta inlägg: 3
seveneleven , jag med några vänner testade ett antal olika handburna gps-er för att ha vid svamp plockning och orientering.
dom skulle klara att användas i skogen sas det,
jag kan bara säga att du måste prova själv i det område där du bor.

be och få prova dem innan du köper , vi hade ingen modell som fungerade
hela tiden, det är ett irritations moment när de inte visar rätt. i tät skog,
på öpen platts så fungerade alla.
...när de inte visar (rätt.) i tät skog.
Jag har en hand.gps, det räcker med att gå under en bro så tappar den kontakten med sateliterna. Därför har jag inte haft så bråttom att testa den i skogen, men det ska jag passa på att prova idag nu när det är vackert väder...jag hör av mej, (om jag hittar hem...hi hi )
Min h-gps är en "etrex venture Garmin" och det va som jag befarade, den va inte att lita på till 100%. Det är Gps+egen tillit som får gälla för min del.
Däremot så funkar den alldeles utmärkt om man är ute på sjön, man kan åka tillbaka i samma spår med några få meters diff. och markera olika grund (waypoint), då funkar den alldeles utmärkt bra, tycker jag. Men jag vet inte hur man sparar ett spår till nästa gång om man tex. gör en ny resa på en annan sjö. Ska man återuppta en tidigare waypoints så visar den upp endast fågelvägen från den plats som jag befinner mej på och det va´inte vad jag hade tänkt mej. Har läst bruksanvisningen flera gånger men jag förstår ändå inte...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem