Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Känslig fråga om ansvar

Känslig fråga om ansvar

Min dotter och hennes kille bor i ett särboförhållande.

Han har 2 söner 15 och 18 år gamla, och de bor i en bostadsrätt.

För en vecka sedan var pappan inte hemma eftersom 18 åringen skulle festa med lite kompisar, men någon ringde i mitt tycke helt riktigt till polisen, och anmälde att 14 åringar bjöds på alkohol.

Polisen kom och skrev en rapport, och nu är min fråga. Vem var ansvarig för det som skedde i lägenheten, den 18 årige sonen eller pappan som upplåtit lägenheten utan vetskap om vad som föregick där.

Någon juridiskt kunnig som kan ge ett svar på detta?
Antal svar på detta inlägg: 2
Det är den 18-åriga sonen som bär ansvaret om det var han som ansvarade för festen?
Eftersom att pappan inte hade vetskap om vad som försigick så är det heller inte han som kan stå till svars för att minderåriga dricker alkohol i hans lägenhet. Det är jag helt bergssäker på.

Men, frågan är om ens sonen åker på något över huvud taget? Jag har själv varit på en fest där en kille blev alkoholförgiftad och förd med ambulans till sjukan och låg på intensiven med alkoholförgiftning. Lägenhetsinnehavaren, som dessutom var hemma fick en lägenhetsanmärkning av hyresvärden bara.

Personen som bjöd den minderåriga på alkohol åkte dock dit för det.

Det enda som farsan egentligen kan ta på sig är om det har varit livligt i lägenheten så att grannarna har klagat. Då kan han få en anmärkning hos hyresvärden.
Tack Fajjer, det låter ju rimligt

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem