Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Registrera firma

Registrera firma

Hej på er.

Jag undrar hur det går till när man registrerar en firma?
Vissa butiker säljer ju inte till privatpersoner och jag vill handla där.

Jag sitter kanske i en lite knepig sits eftersom jag är sjukskriven och arbetslös.

Om jag skulle registrera en firma, vad händer med min sjukersättning då tex.?

Förstår ni hur jag menar nu med denna lite krångliga tråd?
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Vad jag vet kan du inte registrera egen firma och fortvarande vara sjukskriven eller arbetslös eftersom du då förväntas leva av din egen verksamhet.
Om dom kommer på dig dras din A-kassa in
Har du ingen Kompis/bekant som är företagare som du kan handla genom
Annons
patrikke
hur menar du ??
om ja förstått dig rätt
du vill köpa en vara ur en viss butik ,men du är inte godkänd som kreditkund å ja antar att butiken har tagit en upplysning om dig, å sett att du har anmärkningar hos kronofogden stämmer de?????.
en firma kan man inte starta hur som helst, om du nu mot förmodan vill göra de så gör man de på skatteverket som kollar mot kronofogden mmm förstår du hur ja menar??
som uffe_gus säger då dras dina ersättningar in å de kommer att kolla igenom dig noga om de då upptäcker att du startat en firma ja då kan du ge dig denn på att du blir återbetalningsskyldig .
me hoppas ja kunde klar göra lite men fråga vidare så ska vi hjälpas åt att besvara dina frågor ha de
patrikke

Casch and Carry-kort
Låna ett sådant kort av en kompis som har sådan behörighet
Förutsatt att det kortet gäller just i den firman. Det är ju kruxet. Det handlar ju om godkänd kredit i en viss firma

Här är en översättning

http://www.woxikon.se/tyska/Cash-and-carry-Laden.php


//Ozzy
patrikke!

Ha,ha! Din stolle!

Hitta inte på något tokigt. Firma! Då kan du köpa ett rep och hänga dig direkt. Tro mig. Det är enklast.
Det är inget märkligt att äga aktier, trots att man är pesionär, eller sjukskriven.

Egen firma eller handelsbolag som det tidigare hette går oxå bra att ha som pensionär och sjukskriven, med eller utan tidsbegränsning.

Nu kommer ju ny lag i Jan.2009 som ger dem med icke tidsbegr. sjukers. möjlighet att tjäna upp till 350.000:- (tror jag, summan är lite osäker)

Men med det lilla kortet att du driver företag, så ja då kan man handla på casch&carry.

Sen är det som så att momsen kan dras av, men då måste det finnas inkomster också.

Har en vän som driver både AB och enskild firma, och har icke tidsbegränsad sjukersättning.

Ingen som nånsin påpekat, jo möjligen skattemyndigheten om dom anser att 42" s TV;n inte riktigt passar in i hans verksamhet.

Men även den gick igenom, som dator, mobiltelefon, skrivare, fast telefon, uthyrning av sep. rum mm mm.

Bevisföringen ligger på myndigheterna.

Men en kalle Anka prenumeration klassas inte som facklitteratur såtillvida du inte arbetat med comics.

Glöm inte att dra av milersättningen fram och tillbaka till Cash&carry butiken,
slaska på några extramil.
Är man sjukskriven,så kan man väl inte ha en annan rörelse vid sida om!!

Då är man väl inte sjuk?? Man kan väl inte ha borde sjukpenning och inkomst i från egen verksamhet??!!
Det är så här:
Jag har inga anmärkningar hos k-fogde eller liknande.
Jag köper extraljus som jag konverterar med xenon lampor och säljer dem vidare med liten eller noll förtjänst. Det är sant.

Jag tänkta att jag kunde få handla direkt av tillverkaren men då måste man ha en registrerad firma.
Då kunde det ju bli billigare.

Det blir inte pengar men det är ett stort steg i rätt riktning för mig att ha något att syssla med när jag mår bra och känner att jag orkar med.
Jag mår bra av det helt enkelt.

patrikke
Det enklaste du kan göra är att diskutera detta med din lokala skattemyndighet. Numera är dom väldigt hjälpsamma och har du inga "lik i lasten" får du hjälp på en gång. Naturligtvis har ju dom koll på alla dina bidrag från FK etc så du bör ha rent mjöl i påsen annars blir det bara tråkigheter för dig.
alberto är inte helt uppdaterad på företagsformer. Så här ligger det till:
http://www.bolagsverket.se/vill_du/starta_foretag/guiden/jamforelse.html

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem