Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Virus genom msn

Virus genom msn

Jag fick en länk igår av en kontakt på msn.
Det skulle vara ett filmklipp och jag klickade på den menn det funkade inte på min dator.

Sedan efter ett tag frågar frugan vad jag har skickat till henne!
Då har hon fått nästan samma länk från mig!

Länken slutar med den mailadress man har via msn.

Körde en virussökning med mitt avg och hittade på 5 grejer som jag tog "move to vault" på.
Jag tror det betyder att man slänger ner det till källaren, fritt översatt av mig själv

Tänkte bara med denna tråd att det kunde vara bra med en varning för er som får denna länken, klicka inte på den.

Jag träffade han jag fick länken av senare på kvällen och han hade inte skicka något till mig, får jag tillägga.
Antal svar på detta inlägg: 9
Detta har gått runt länge på msn.
Grundregeln är att även om du känner en kontakt väl, klicka aldrig på länkar utan att ha pratat om det först!

/Zap
Hej!!

Jag har en väninna som har fått in denna skit i sin dator....en vän till henne tog bort det men, nu har det kommit tillbaka......å skickar en massa skit till hennes vänner trots att hon inte är inloggad på msn!!

Jag har fått ett mail, från en vän......trodde jag!!
Jag kände inte igen hennes mailadress som står i ( ) efter hennes namn....ämnet var: "jag köpte en bärbar dator" och det fanns en länk med i mailet som jag inte öppnade......pratade med henne om detta och det är inte nåt från henne.......så kom ihåg att titta vad som står inom ( ) i avsändarfältet.....

//Mimmi
mimmi61! Ett sådant fick jag också igår.
Från en kompis memn mailadressen stämde inte.
Det var att man kunde vinna en dator, telefon och en sak till som jag inte minns.

Det borde vara förbjudet med virus.
Annons
"Det borde vara förbjudet med virus" hahaha aa jag håller med

Men på msn så fattar man ju om det är ens kontakt som skriver eller inte. En kompis började plötsligt skicka meddelande på engelska med länkar i stil med;

Hi! See who blocked you on msn!!
www nanskummadress com

Man måste ju vara helt hjärndöd om man öppnar sådana länkar
Det jag fick igår med filmklippet som inte var något filmklipp var som vilket meddelande som helst.
Väldigt trovärdigt var det.
Jaha, nu har det hänt!
Allt utom bakgrunsbilden försvann på skärmen.
Fanns ingenstans att trycka.

Lyckligtvis fungerade det med ctrl alt delete så att jag fick fram aktivitetshanteraren.
Därifrån körde jag advanced windowscare och det gjorde visst susen.

Nu finns ikonerna och aktivitetsfältet och snabbstartsfältet.

Man kan ju öppna de flesta program på det viset, även webläsaren så man kommer ut på forumet kom jag på.
Nu försvann alltihop igen och jag få inte tillbaka grejerna med samma program igen.
Är det någon som har några ideer?
Ingen som vet vad som hänt?

När jag startar om datorn så finns alting där som det ska i ca 10 sekunder sedan är det borta igen!

Hjälp!!
patrikke, har du testat att starta processen "Explorer.exe" i aktivitetshanteraren?? Det verkar som om ditt virus stänger av det, det är explorer som hanterar alla ikoner och även andra processer på datorn. Om inte det fungerar kan du alltid starta datorn i felsäkert läge som borde blockera viruset från att starta, sedan är det bara att köra dina anti-virus program och ta bort "skiten".

Det finns en boot skiva med ett flertal anti-virus program även program för att rädda en "krashad" dator. Bara att sätta i och välja i BIOS:arna att du ska boota från skivan. Den heter "Hirens Boot CD". Väl rekomenderad hjälpt mig flera gånger ;P

MVH Lucke

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem