Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Rätt eller fel mat

Rätt eller fel mat

Nu är det igång igen, bantning, bantningspiller, batningsmetoder samt bråk mellan professorer och läkare vad som är rätt / fel mat.
Nu sticker jag ut hakan.
Äta bör man annars dör man heter det. Måltider är centrala i våra liv, som njutning. Jag var på ett föredrag för ett antal år sedan som hölls av Stephan Rössner som är professor vid Karolinska institutet. Han sa något viktigt som jag tog fasta på. Det är faktiskt skillnad på mat och mat. För att gå ner i vikt gäller följande, ät rätt, motionera mer. Ät allt i rätt mängd, börja med att inte använda socker eller kakan till kvällskaffet, glöm kvällsmacka samt glöm godiset ta en frukt i stället. Det finns produkter som kan minska risken för hjärtsjukdomar, sänka högt blodtryck, kan även förbättra minnet och hjälpa till att gå ner i vikt stor betydelse för vår hälsa och prestationsförmåga, både på kort och lång sikt. WHO bedömer att 80 procent av hjärt och kärlsjukdomarna, 90 procent av all typ 2-diabetes och 30 procent av alla cancersjukdomar kan förebyggas med bättre matvanor, rökstopp och tillräckligt med fysisk aktivitet. Ät rätt samt motionera med måtta så mår man bättre och man minskar i omfång.
Antal svar på detta inlägg: 1
Bra skrivet! Kan inte annat än hålla med fullt ut! Folk glömmer bort sunt förnuft. För att gå ner måste man förbränna mer än vad man tar in. Samt att om man motionerar ofta så KAN man faktiskt unna sig en god sås till maten. Allt snack om G-I, Atkins, Viktväktarna och allt vad det heter går en på nerverna nästan. Paulo Roberto resonerar sunt, han borde få större plats i media i den frågan, men det är inte så lätt att slå sig in bland läkare, forskare, näringsfysiologer som håller varandra hårt om ryggen.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem