Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Varning för Glocalnet

Varning för Glocalnet


En varning för att använda Glocalnet.

Jag har sedan en längre tid bredband och min fasta telefon hos Glocalnet.
Och det fungerar rätt så bra.
Men i juli fick jag ett erbjudande om att skaffa mobilkort (SIM-kort) hos dem också. . Och eftersom priset verkade skapligt så beställde jag ett SIM-kort till mobilen och en USB-adapter för mobilt bredband till min bärbara dator.

Båda fungerade så länge jag var hemma i Sandviken men när jag körde till Årsunda , Österfärnebo och Gysinge så fanns det ingen kontakt alls.

Samma sak när jag körde upp mot Bollnäs , Edsbyn, Färila. . Det var helt dött i båda . . Jag hade inte läst igenom allt det finstilta där det stod att jag hade 14 dagar på mig att ångra mig. . För det dröjde ca. 3 veckor innan jag åkte iväg utanför Sandviken.

När jag efter ca. 6 veckor kontaktade deras kundtjänst för att säga upp dessa båda mobila tjänster svarade de bara att jag inte kunde göra det per telefon utan att jag måste skriva till Glocalnet. . Jag började med att skriva mail till dem men svaret blev bara att de inte svarade på mail. . Till slut så skrev jag ett brev (på papper) och skickade till dem.

Efter åtskilliga dagar kom ett svarsbrev där det stod att jag skulle ha sagt upp tjänsterna inom 14 dagar. . Och det hade jag ju inte gjort så det var bara att betala för båda tjänsterna. . Om jag inte gjorde det så skulle de kontakta kronofogden.

Då försökte jag ringa till deras kundtjänst men svaret blev att jag inte hade tillgång till dersa kundtjänst. . Sedan ringde jag med min mobiltelefon istället och det fungerade. . Men jag fick inte prata med den person som hade svarat på mitt brev. . Och om jag inte betalade för det båda tjänsterna som inte fungerade så blev det kronofogden.

Jag förstår nu efter en tids sökande varför det inte fungerar utanför större samhällen. . Det är därför att Glocalnet använder Telesnor som sin mobil-leverantör. .

Som sagt en varning till er som ev. funderar på att anlita Glocalnets mobila tjänster. . De fungerar kanske så länge ni är i ett större samhälle min inte om ni kommer 5-6 km utanför. . Då är det helt dött. . Så passa er.

Jag kommer nu att kontakta kundombudsmannen (eller kvinnan) och försöka få hjälp med vad jag ska göra.

Är det någon här på Forumet som har något förslag om vad jag kan göra så skulle jag vara mycket tacksam att få höra. .
Antal svar på detta inlägg: 6
Det är nog svårt att få rättelse eftersom du har accepterat avtalet.
Beträffande mobilnätet så är det ju så att Telia är ju bäst och har bästa täckningen.
Man får lov att försöka kolla detta innan man bestämmer sig, beroende på vad man har för krav.
de är väl härligt med denna fria jakt på teletjänster. ingen ser hur illa det står till förräns de skall använda tjänsterna.
Själv så fick jag ett förslag att bättra på ett gammalt adsl bredband.
men jag hävdade att jag inte skulle kunna öka hastigheten utan att att byta modem. jorå var komentaren det går visst det, bara att betala så fungerar det ?????

Vist det var som jag sa , det behövdes ett nytt modem också.
men det tog en månad med timmar i telefonkön innan de fattade gallopen.
problemet är att vi luras på saker via kalföretag som kan nada , bara kränga, sen får kunden tjata sig till rättvisa.

Stå på dig axe, kontakta konsumentombudsmannen. ett mobilt bredband skall fan i mej räcka längre än utan för farstun.
gör det inte det så är det inte ett mobilt breband.
alltså falsk marknadsföring.
skall de ge sig in i denna smet, skall de ha täckning i hela sverige.
inte tälja godiset i tätbebyggda samhällen bara.
perask! Jag tror inte att telia har bättre täckning än vad ice net har. De kör på gamla nmt450 systemet och täcker även utanför städerna.

Vi hade telia mobilt internet förr och masten är ca2 km hemifrån.
Vi tappade täckningen emellanåt och ibland var det så segt att det en gång tog över 18 minuter att öppna telias startsida. Jag tog tid som ett test.
Masten var överbelsatad fick jag till svar då. Jag var ensam med mobilt bredband på masten samt att ingen i byn har mobiltelefon förutom grannen.

Inte är det någon trafik så att det skulle ta mycket av telias trafik heller.
Det har hänt att det möts 2 bilar någongång men inte så mycket mer.

Det hela slutade med att telia höll med om att det inte funkar och jag fick pengar tillbaka samt att de avslutade mitt abbonemang där.
Dock satt jag många timmar i telefon med dem.
'
Akta er för telia också, anser jag.

Testa istället ice.net. där har ni teckning och bra hastighet.

Sorry axe att jag hamnade lite utanför ämnet.
Annons
Läs gärna tråden
http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=67571
Där framgår tydligt vad jag tycker om Glocalnet.
Pongot och alla andra!

Jag har provat olika operatörer. Det är lite hit och dit. Mycket bluff och båg.
Tyvärr.

Men jag tror att Telia har ett visst samhällsansvar. Glocalnet är ju norskt.
Dom "skiter" väl i oss svenskar. Precis som vi "skiter"i dom och Island.

Jag har dom senaste åren haft Telia. Något trubbel har det varit under dessa år. Men inte så att jag har varit i närheten av hjärnblödning.

Jag är faktiskt nöjd med Telia.
Jag och särbon har/har haft Glocalnet adsl några år. Har funkat ok. För nåt halvår sen så kom jag på att jag kunde logga in från min hemtel med särbons inloggningsuppgifter. Då sa jag upp mitt abonnemang. Så det gick att logga från 2 olika telnr med samma inlogg. Det funka fram tills Nov1. Jag ringde då Glocalnet och skulle öppna upp mitt eget ab. igen. Men det gick inte. De sa att avtalet med Telia hade sagts upp på mitt område.

Därefter så har jag ICE och är nöjd efter div. inkörningsproblem. Har väl största antennen, en 4 m lång al. stege. Men det är mobilt och kostar inte mer än ett fast ab.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem