Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

vad är rasism

vad är rasism

Ett tillägg från min sida.
Jag hade en gång en kollega som min gruppchef och var och är säkert en rasist även idag, han kunde inte ta en utlänning i handen utan att sen tvätta dem.
han var otroligt ordningsam och vokaluär i sina framlägg, han ville påverka oss sina ideal men vi stod emot och frådesatte starkt hans påståenden.
Även hans barn såg sig förmer än andra barn såväl som svenskasom utlänska.
Det jag fick lära mig av honom var att det handlade inte först och främst om hudfärg utan om åsikter. Så han vände sin rasism mot oss kollegor.
Tyvär så är vi svenskar väldigt blåögda när det gäller rasism, en del av de utlänningar som jag känner skrattar åt oss dumma svenskar pågrund av att vi inte vet vad rasism igentligen är.
De använder det mot oss som ett hot för att dölja och skydda sina egna betéenden och vi dumma svenskar går på detta.
jag säger som många av de jag känner med invandrar bakrund
som inte är bra. Tack Tack dumma svensk.
Antal svar på detta inlägg: 1
Eftersom inlägget är ställt som en fråga, så hittade jag detta på nätet:

Rasism är uppfattningen att olika raser har olika värde än andra, vanligen har den man själv tillhör större värde.
Rasism skiljer sig mot religiös och kulturell intolerans. En person kan byta religion eller anpassa sig till en annan kultur, men kan däremot inte byta hudfärg. Rasism har ibland getts en pseudovetenskaplig grund genom en vantolkning av darwinismen. Länder där rasism varit införlivad i stadsbildningen är framförallt Nazityskland men även i Sydafrika under apartheid och i USA:s sydstater före 1960-talet. Numera finns det mycket om statssanktionerad rasism i stater som Zimbabwe, Sydafrika, (där de vita särbehandlas negativt) samt Israel. I vardagligt språk används ordet "rasist" ofta som allmänt skällsord mot personer som inte anses tillräckligt toleranta i frågor som berör mångkultur, invandring eller religion.

Källa: Susning.nu


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem