Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Uppsagd

Uppsagd

Ja ni,nu har man tvingats att säga upp sig från jobbet för att kunna överleva. Tjänar mer på att gå hemma än att jobba (50%). Tråkigt men så är det,,söka nytt jobb i 47-år ålder blir nog inte så lätt..
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

foppa61
Ett tips jag utnyttjade. Var att söka in på AMU. Testas vad man är bäst på (Mattetest också).
Data & Fritidsledarskapen kan Du. Då är handledare inom datortek en trivsam sysselsättning. Du jobbar som kommunanställd under tiden.
Datorteken sysslar med arbetslösa ungdomar och de får lära sig Dator, internet och programvaror från grunden samt resarsch och projekthantering.
jobbet förutom ev. förstudier är/var tvåårig.


Nog är det snett när man tjänar mer när går hemma än om man jobbar?

Vem vet foppa61, du kanske får ett jobb snabbare än du anar?
Ja,,jag hoppas på det i alla fall,,får gå på erfarenhet istället för åldern,,Ska kolla AMU o se..
Annons
Du har många år kvar till pensionen.
foppa61 - kolla med studieförbund ABF eller något annat
om de behöver cirkelledare. Du bör kunna få 120 kr/45 minuters cirkeltimme. Har du 4 studietimmar på förmiddagen och 4 efter lunch blir det 960 kr brutto.
Ett tips till er pensionärer, kör lite cirklar och dryga ut pensionen. Du får jobbskatteavdrag, gynnsamt, ger ca 15% skatt på extraknäcket om du har inte för hög pension. 2 x 4 timmar i veckan ger 4x8=32 timmar i månaden ca 3840 kr brutto extra i månaden.
Jobbskatteavdrag se(klipp o klistra nedan)
http://www.skatteverket.se/skatter/skattetabeller/jobbskatteavdrag.4.3d6
c82f21107cfb119f8000669.html
det är ju knappast troligt att du foppa61 kan få mindre i lönekuväret av
50% jobb och skattat mot 50% arbetslöshet skattat.
om det inte är bilresor inblandat i jobbet, som du inte kan dra av.

passa på att bygga på din utbildning medan du kan,
lycka till
Göcke,,,jag får stämpla heltid o får 300 nya dagar,,har högsta ersättningen från facket,,Lönen överstiger inte det jag får från facket. Har högsta ersättning från facket nu,,
Mycket duktigt, att i dessa tider säga upp sig. Ännu duktigare att utnyttja
300 dgr akassa, .............. och sen då? med recession osv.???

Stämpla vidare

Alberto
Om man själv säger upp sig har man väl inte rätt till A-kassa?!
Det beror på 75-dagars regeln som regeringen satt,,Får stämpla 75-dar i med ett deltidsjobb,,sen ingen stämpling alls,bara lön på 50 %..valet är säga upp sig själv o då får man nya 300 dar o i mitt fall full ersättning.. Läs om den regeln på Kommunals a-kassa..ej avstängd från a-kassan...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem