Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

4 böter på 10 minuter

4 böter på 10 minuter

Tror ni detta är sant. Undrar om Lilla Edet har parkeringsvakter. Det är ju en liten by utanför Göteborg.

Fick fyra böter på tio minuter
Besöket i Lilla Edet blev dyrt för mannen. Inom loppet av tio minuter fick han fyra parkeringsböter.
Mannen var i Lilla Edet med sin fru för att handla på systembolaget. Han fick en dålig start på besöket, och sedan blev det bara värre, rapporterar ttela.se.

När mannen gick för att handla sitt vin satt frun kvar i bilen - som var felparkerad. En parkeringsvakt upptäckte detta och bot nummer ett var ett faktum.
Frun gick då och hämtade mannen, som körde fram bilen en bit. Där var det dock stoppförbud. Vakten var på hugget - bot nummer två.
Parkeringsförsök nummer tre slutade lika illa. Bilen hamnade på ett övergångsställe. Tredje boten.
Vid det här laget kände mannen att det var dags att ge upp. Han började köra därifrån, men fick plötsligt idén att han skulle ta ett foto av Lilla Edet, där han bodde som ung. Han stannade till. Där det var stoppförbud. Bot nummer fyra.

Mannen menar att skyltningen kring systembolaget är otydlig och har talat med polisen om saken.
- De sa att tre böter skulle skrivas av och att jag ska betala en. Det tänker jag göra men jag ska även överklaga det, säger mannen, som i framtiden inte tänker ta några risker.
- Jag kommer aldrig att besöka Lilla Edet igen, säger han till ttela.se.

Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag hatar dessa jäv... parkeringsavgifter. I Alvesta är det gratis att parkera

Är jag i stan och sitter i bilen medan fruga handlar betala jag inte någon p-avgift, kommer det någon vakt kör ja en runda tills han gått. sedan stannar jag igen.
Det bästa är å ingen bil ha. Det blir billigare så.
Klumpigt av honom att flytta på bilen. Har han fått böter på den platsen så får han inte fler den dan.
Annons
En händelse för snart 15 år sedan (i juni tror jag det var), när vi flyttade från Stockholm till Leksand i början av juni månad.
Vi, liksom flyttföretaget, parkerade utanför det hus vi skulle bo i. och bar in vårt bohag. Ett jobb som tog sin tid förstås.
Vi blev mycket förvånade och förbaskade när det satt böteslappar på bägge fordonen när vi fått in allt möblemang!
Maken och jag tog kontakt med gatukontoret och bad dem riva böteslapparna. Men icke, sa Nicke - vi skulle ha kollat datumparkeringen som gällde och den avsåg ALLA som parkerade på den gatan!
Inget att göra, mer än att betala böterna. Men vi tycker fortfarande att det var skamligt och oförskämt.
Det var kommunens välkomsthälsning till oss. Jag har inte undersökt om reglerna är desamma idag.
Men, summan av kardemumman är att vi stortrivs i Leksand och händelsen är nu "nästan" glömd, men inte förlåten.
Det är ju skillnad mellan parkera och att lasta i och ur bilen, estrid.
Kanske att ni hade sluppit betala om ni orkat strida mer.
Precis så sa vi också, "vi har ju inte parkerat" utan vi lastar ur och in i lägenheten.
Men det argumentet "köptes" inte av kommunen. Det var bara att betala. Den ansvarige tjänstemannen hävdade att i och med att fordonens motorer var avstängda (transportföretagets stora flyttbil och vår egen personbil, även den fullastad med bohag) var avsikten att "parkera".
Vi orkade inte argumentera mer, det var jobbigt nog med att få in sakerna i den nya lägenheten.
Estrid!

Vi får hoppas att denne"tjänsteman" dog i svåra plågor. Om han lever så hoppas vi att han har det djävligt. He,he!!

Sätta böteslapp på en "flyttbil". Då får den stå på ett övergångställe. Finns det sådana i Leksand??

Det bästa med din historia är att du trivs i Leksand. Bara namnet på orten
låter mysigt. Leka i sandlådan,tänker jag på.

Min historia från Lilla Edet är ju makalös. Dessa 2 idioter i denna bil. Behöver dom verkligen alkohol. Ha,ha!!!
Det är synd att det är så jobbigt att bråka med olika instanser, jag tror att det är många som fått en bot i onödan och betalat för att orken tryter.
Min tanke - finns det inga p-vakter med "sunt förnuft".
Endast sådana ska kommun anställa! P-vakterna är kommunens ansikte utåt - hur mycket är det inte värt?
I Lycksele hade vi för 20(?) år sedan P-mätare på torget. De fungerade inte alltid. En professor från Mitthögskolan i Östersund inbjöds hit för att "se på orten ur turistisk synvinkel".
Det första han sa - Varför har ni P-mätare på Torget?
Turister som parkerar där borde i stället ha betalt för varje timme de parkerar där.
P-mätarna försvann - de bar sig inte med tanke på alla reparationer men kanske även med tanke på turisterna.
Nu har vi inga P-mätare så Välkommen hit. Polisen brukar inte sina block så ofta så det är bara övergångsställen de reagerar på.
(Heja Jeppe och Markus på Isdansen - från min landsända)
Tillägg till förra inlägget.
Leiake - jag tror att du och jag skulle kunna sköta P-vaktsjobbet hur enkelt som helst. Vi har kompetens via våra erfarenheter, livserfarenhet kallar en del det.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem