Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Snöslunga

Snöslunga

Nu har det kommit snö hemma hos mig, lite dryga decimetern.
Jag har varit ut med min snöslunga och sprutat lite grann, det underlättar verkligen med en sådan.

Jag skulle ta bort en liten driva bland det sista jag skulle göra och vad var de i den om inte en 2,5 liters färghink?! Brun.
Gissa om snön är vit i år?

Hinken gick sönder och hela färg överallt!
Fick bryta loss den från propellern och matarskruven.

Det skulle aldrig ha hänt med spaden.
Andra gången är det som jag använder slunga också.

Har ni varit med om att köra över färgburkar med snöslungor också eller är det bara jag?
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

Jag får döpa om slungan till grafittimaskin istället..

PerAsk! Det måste ha varit en kul syn
patrikke

Ja hade nog behövt din snöslunga i dag!!!

När man prata om trollen ligger dom på marken!
Ni ska inte komma här å snacka snöslungor alltså…
I början på sextiotalet gjorde jag lumpen på flygflottiljen i Karlsborg (F6). Jag hade militärt körkort på samtliga fordon tillhörande flottiljen. Där fanns en riktig gammal snöslunga (museiföremål) men fullt användbar, minns inte allt i detalj, men ca 10 meter lång och närmare 4 meter bred. Först en vanlig lastbilsmotor i ena änden och en jättestor helsikesmotor i andra änden för driften av snöslungan. Det fanns inte servostyrning av det slaget som finns i dag, istället fanns ett lufttrycksystem som fungerade nästan lika bra. Men ”huj” vilken maskin alltså, hivade iväg en jättekaskad snö 20 till 50 meter åt ena eller den andra sidan. Jag fick tyvärr inte tillfälle att köra denna skapelse men det va vackert att se maskinen i aktion vid soligt väder med torr snö.
Annons
Den värsta jag sett är på tv, den satt i fronten på ett lok och de rensade bort snön från järnvägarna med den, det var usa.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem