Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Ingen garanti på mjukvara

Ingen garanti på mjukvara

Hej alla
I somras köpte jag en ny dator,märke LG.
Den fungerade till belåtenhet tills jag fick för mig att testa den inbyggda webbkameran.
Jag upptäckte då att om jag spelade in ett clipp på ca 20lsek så spelades
clippet upp på ca 5 sek.Det gick således alldeles för fort.Först tänkte jag strunta i detta och tänkte att jag få r väl köpa en separat kamera om behovet blir stort.
Men så flög den lede i mig och jag tänkte att har jag köpt en ny dator så skall den f-n i mig fungera på allt.
Jag kontaktade LG support som var oväntat bra.Jag var ihärdig och var i kontakt med ca 10 stycken.Konsulterna har ju ett samlingskonto så varje ny kille kunde se vad som var gjort tidigare.Till slut var det enda de kunde
föreslå var en fullständig ominstallation av operativsystemet.Detta hjälpte inte.Sedan skickade jag in datorn till verkstad och svaret blev"inget fel har konstaterats och mjukvara har ominstallaterats"
Jag har lycktats få en mjukvaru support här i Karlstad att undersöka detta.
Han har konstaterat att felet kvarstår men garantin gäller inte självklart
Antal svar på detta inlägg: 10
LeiSta471 , visst finns det garantier på mjukvaran, men den är ju så utförd att det levereras som fix-uppgraderingar på respektive programleverantörs hemsida. alltså så behöver det inte vara hos LG som du måste söka. även om det är dit man först vänder sig.

du har inte nämnt vilken programvara du använde och vilken version det är
på den.
Göcke
Jag har varit på stan och shoppat med min fru.Det enda vad det gäller programvara är att det är Vista Home Premium på datorn.Om det går att få fram programvaran för kameran vet jag inte eftersom datorn är hos Elgiganten.Mjukvarurusupporten på Elgiganten har försökt med 4 olika programvaror för dyrare och bätttre kameror och inte lyckats.Jag upplever att killen är mycket kompetent och det retar honom att han inte lyckas #Jag brukar inte behöva ge mig",säger han.Han verkar engagerad.Jag talade med honom i onsdas och då hade han försökt nå högsta chefen för support hos LG men inte fått tag på honom.Stackars unge man har tydligen blivit drabbad av MS och måste till doktorn torsdag och fredag.Han skulle återkomma på måndag.
Det är tack vare dig och OZZY m.fl. som jag har en dator hemma nu.Du kanske kommer ihåg att den här datorn vägrade koppla upp sig till internet.Jag hade en dataexpert hemma och han gick bet,men ni hjälpte mig
Jag bar ned datorn i källaren och köpte en ny som nu krånglar.Än en gång TACK
LeiSta471 , det låter som du har otur med datorer.
men jag tror att du har datorn i bra händer.
hoppas det ordnar sig för dig. annars så får du höra av dig
Annons
Göcke!!

Du är för Gooo!!

Kollade profilen på LeiSta471. 74 år. Det är faktiskt beundransvärt att kunna kommunicera på nätet.

Men jag har ett råd till honom. Var nöjd med det du har. Stöka inte till det.
Gå ner i källaren och njut ditt otium.
Hej igen
Det är ju förbannat att det skall finnas tveksamheter om om garantin på mjukvaran.Det är det som retar mig.Skulle jag skicka in datorn på nytt till verkstan skulle det kosta minst en tusenlapp och ändå skulle det inte fungera.Handhavande fel kan de inte skylla på och det har jag inte blivit beskyld för heller.Mjukvaran skall väl räknas som en dela v datorn.Nu har jag suttit och retat upp mig,ursäkta.Jag tycket det liknar moment 22.
Det är inte lätt att vara utan dator nu för tiden,man kan ju söka rätt på nästan vad som helst betal räkningar,handla aktier,spela på hästar,läsa tidningar osv
Klart slut
LeiSta471!

Ta det lugnt!! Käre medlem.

Du verkar ju ha ordnad ekonomi. Gör som jag. Jag har 2 st datorer. Jag hade 3 st, men har sålt en.

Dessutom har jag Kabel-TV. Men även Digital-TV från Telia. Alltså dubbelt av allting.

Jag köpte Bullens Pilsnerkorv nyss. Två burkar. Givetvis. Troligen är jag knäpp. Jag kan inte dricka en öl. Jag måste ta två. Ha,ha!!
leike!!

Jag e bara 70,så platsar jag????

Hoppas bara ironi!!??

Första PCn (startade med Vic 20 o C64..)hade ett RAM-minne på 4 Mbyte,vilket jag uppgraderade till 12 Mbyte...(Nu har jag 3 Gig..)

Ha en bra helg Ni alla här!!
LeiSta471 , inget att reta upp sig på, datorer lever ett eget liv, och programvaror finns det inte ett enda av som är 100% felfria,
så garantin som man kan få är att just leta efter uppgraderingar och fixar för programvaran. mer än så sträcker sig inte progamgarrantin.
om det inte är en programcd som inte installerar allt rätt.
för den skall man få utbytt.

Jag är fortfarnde intresserad av vilket program du spelade in med.
om det är en fristående programvara eller en program som medföljer i operativsystemet.

Är det en fristående programvara, så kan det vara en prova innan köp vara. och de löper ut under olika tidpunkter. efter det så blir det begränsningar eller att det slutar att fungera.

men det tror jag grabbarna som du lämnat datorn kan kolla.

för de måste ju testa det du bett dem om att göra!!?
om inte annat kontrollera så att det inte är några inställningar som skall ändras, för att det skall fungera.
Göcke
Jag har spelat in på den programvara som följde med datorn.Om jag inte har fel så är det LG:s programvara.Näe jag installerade datornföljde det med en skiva som heter LG Intelligent Update och den innehåller drivrutiner.software och Windows Hotfix.Ver 2.1MSF.
Jag antar att mjukvaran för kameran ligger med där.Jag har kört den här skivan igen och även en annan av samma sort så det skulle väl inte vara min skiva det fel på.
Leiake det känns allt tryggt med reserv för reserven.Tur att internet start finns jag är inne och kollar varje dag.I kväll är det På spåret det tycker jag är roligt att titta.Förra g ången kunde jag bara ett svar och det var rote när 2 plan flyger i formation.Då hade jag tagit ett par whiskey och då blir man lite trög i pallet och nu har klockan passerat sex och då är det tillåtet att ta ett par dito igen.Nu får det vara nog med datasnack för idag.
Trevlig helg på er alla
LeiSta471 !

Du är för Goo!!

Ärlighet varar längst. Du nämner"På spåret". Det är nog ett av världens bästa TV-program. Strax efter Dansbandkampen. He,he!!

Men utan Oldsberg hade troligen hela upplägget varit kass. Hans medverkan är helt avgörande. Tror jag.
Möjligen den där "dåren" från Laholm hjälper till. Han är för Gooo!!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem