Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Pensionsåldern

Pensionsåldern

Man kan välja mellan 61-72 år. Snart!

Men om man väljer 61 år. Då får man mindre i pension
Väljer du 72 år så får du mera. Men om man dör vid 72,5 år.

Snacka om den "Stora blåsningen". Ha,ha!!

Kunde det inte vara mer generellt. Alla vid 67 år. Varför krångla till det.

Jag vet många som jobbat tills dom blir 80 år. Men där går gränsen.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Ja, ta från de unge och ge till de gamle, känns lite Robin Hood för mig.
Det gäller att i god tid ställa in sig på att bli pensionär. Många har ju inget annat an jobbet så dom kör på även efter bäst före datum. Men det är ju upp till var och en att bestämma. Själv började jag fasa ur vid 59 års ålder och jag kommer, om hälsan står mig bi, att fortsätta jobba 1 dag/veckan med sjuka och 2-3 dagar med friska något år efter pension = aug 2009. Sedan blir det nog bara jobb med friska piloter o cabin crew tills myndigheten sätter stopp. Tidigare fick man jobba som flygläkare till 70 år men nu är det en bristvara och vi får hålla på till intygen blir svåra att läsa och förstå, he he.
Man skall väl ut och resa mera och allt skall gå enl en nedförstrappa till man lägger näsan i vädret.
Man måse jobba med att döden kommer. Det vi vet är att mortaliteten är 100%
Tänk var kul att blivit pensionär. Skulle aldrig tänka mig att börja jobbar igen!

Slippa att stå med mössan i näven och be om löneförhöjning!!
Annons
Pension? Känns tidigt för en annan att börja tänka i dom banorna. Man vet ju inte om det finns pension när en annan är gammal nog eller det blir ättestupan. Kanske lika bra förresten å införa ättestupan igen för att bli gammal idagens samhälle är nog ingen höjdare. Skatt på skatt å indragningar från alla håll. Nä ge mer åt fattigpensionärerna å långtidsarbetslösa.
En god vän tog ut pensionen vid 65 år,
men jobbade kvar till 69 år.

Pensionen hade blivit högre om hon,
väntat med att ta ut pensionen.Men hon satte in pensionen,
och levde på lönen. Så nu har hon en fin buffert att leva med.

Har man bara hälsan så tycker jag det var en bra,
investering!!
ernest!

Ha,ha!

Hur ser ditt samhälle ut. Jag är faktiskt förvånad när pensionen hamnar på
bankkontot. Punktligt. Där har SJ mycket att lära.

Av någon anledning så får jag pengar från 4 olika ställen. Konstigt??
Dom byter namn så ofta så jag vet inte vem som är vem.

Men jag vågar inte fråga. Då kanske dom börjar "rota". Ha,ha!!

Att ha en generell pensionsålder på 67 skulle bli helt fel.
Tänk dej en industriarbetare som jobbat stenhårt i hela sitt liv, han borde få gå av tidigare med en bra pension.
Vi andra som inte bränner så många kalorier kan gott jobba längre.
jigsaw!

Ättestupa! Tro mig det har aldrig funnits.

Vi har ett ställe på Hisingen som heter Ättestupan. Ett ruskigt högt berg som ser minst sagt ut som en stupa i dag. Dom som hoppade där måste ha stendött ,trodde jag. Idag hade dom landat på ett biltak. Parkering.

Men då det begav sig då var vattendjupet minst 6 meter nedanför berget.
Folk som inte kunde simma. Dog ju givetvis.

Men att den starkaste sonen skulle släpa upp sin gamla mamma och "putta"henne utför detta stup. Jag blir trött bara jag ser berget.

Under senaste åren har många av mina bekanta pensionerat sig vid 65, sedan har dom lagt näsan i vädret inom 1 år. Ingen nytta av alla pengar!!
Visste ni att medelåldern för en narkosläkare är 64,3 år och för en ortoped nästan 65 (kusligt är det). Vi som är internmedicinare blir i snitt 78 år.
Det görs nu en prospektiv studie av narkosläkare nere i Lund så vi får se hur utfallet blir där?
PonGot!

Blir i snitt 78 år.

Önsketänkande!!

Du är glad att du är internmedicinare.
Så långt är jag med. Du har 15 år kvar.

Min moder blev 90 år. Om man nu ser till gener. Men det
var jobbigt på slutet.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem