Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Nätverk mellan win98se å Vista

Nätverk mellan win98se å Vista

Har ett problem gällande min frus dator i nätverket. Vi har fått fram datorerna i nätverket men när hon ska öppna min dela de mapp så går inte det. Finns det nån överskådlig sida på nätet eller finns det nån som kan hjälpa mig med å ställa in så allt funkar som det ska. jag kan öppna hennes delade mappar. Sen i nätverkskartan så finns hennes dator längst ner å det står att inte går att lägga till hennes dator i listan.
Jag blir vansinnig på dessa datorer.
Antal svar på detta inlägg: 10
Det verkar som det är en inställning nånstans på min dator som gör att hon inte kommer åt min dator. men var? Jag har vistadatorn.
Hej! nästan 90 personer har läst detta å ingen kan komma med ett förslag? Har jag förklarat dåligt eller?
Har googlat å yahooat samt sökt på windows live utan å bli klokare.
hej jigsaw,
drar mig till minnes ngn inställning jag gjorde i 98an när jag skulle in på en dator med win2000, men det var sååå längesen att det är glömt.
har Du namngett samma arbetsgrupp i bägge burkarna, det är spec viktigt i detta fall. här har Du lite info:
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=967495
enklast kanske är att investera i en uppgradering av frugans 98a!
Annons
God fortsättning på det nya datoråret jigsaw
I Win98 användes ibland protokollet "NetBeui" för närverksfunktioner.Är så fallet för din dator så kan lösningen vara att installera det protokollet i Vista-datorn,eftersom det inte finns med i varken XP eller Vista.Följ anvisningarna här:
http://forums.techarena.in/vista-help/773642.htm
(bara på engelska tyvärr,men försök ändå om detta är lösningen för dig.)

/atlun
Tack för hjälpen ni båda som svarat på detta.
Jag får inte skiten å funka (j...a 98 j....a fru) har kommit på en lösning som fungerar, Jag kommer ju åt hennes delade mappar så jag lade helt resolut till en mapp där som hon kan hämta filer från sin dator. Kostar ju lite tid med kopieringen men detta är den bästa lösningen så långt. Sen tar det ju dubbla utrymmet men det finns större diskar å köpa haha.
Har haft liknande problem innan med mitt nätverk när jag hadde det....
hadde nätverk mellan Win 98 och XP

I XP-en såg jag 98-ans mapp men inte tvärtom.... Anledningen var att 98-ans filsystem är FAT 32 och XP-ns NTFS
XP känner igen äldre filsystem men 98 kan inte känna igen nyare system (NTFS) så jag hadde ett tag FAT32 även på XP å då funkade nätverket....
DedaPera
Detta kan faktiskt vara förklaringen,att man inte tänkt på det.
Tack för ditt svar.
Förklaringen i att ni inte kan läsa en utdelad mapp i Vista på en w98 burk , ligger med stor sannolikhet på att , Vista har lösenordsskyddet på som standard (defaul), på utdelade mappar, den finnesen måste alltså avaktiveras.
Jag röstar på att DedaPera har rätt.
Jag hade problem mellan 98 och XP men när jag satte in en till hårddisk i XP:n som jag formatterat i FAT 32 så kunde jag läsa den från 98:an.
Har ingen koll via Vista men vem vill ha vista överhuvudtaget??
netspell , med en fat32 formatering så delas inga kataloger ut med lösenordsskydd som default,
Fat32 är även ett format som kan läsas av olika OS utan tilläggsprogram eller licenser.
Därav dina mindre bekymmer med just det formatet på formatering.

men skall du dela ut NTFS formaterade filer/kataloger så måste du på något sätt fixa med behörigheterna som finns i det filsystemet.
på samma sätt som du , måste fixa detta på en MAC eller LInux/Unix burk med deras filsystem, som är behörighetsskyddade.

alltså inga konstigheter alls.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem