Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Elamatörer

Elamatörer

Min dusch är kaklad på väggarna och klinkers på golvet!!

Nu är min fråga??

I duschen har jag satt upp en gastät lampa,och en fläkt. Denna fläkt starta när ja tänder lampan,och stannar 11 minuter efter att lampan släkts.

På utsida har jag en brytare till alltihop!

Är detta tillåtet??
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

Göcke lungn!!

Detta jobb har gjorts av mej,under övervakning av en behörig elektriker!!

Ingen fara att duscha!!

Det är så man lär sig.
Frågan kvarstå!!

Fråga gäller inte badrum i sig. Utan i själva duschen?? Gastät lampa kommer knappast in någon fukt.
Kära Thomas se bara till att du har jorden indragen i duschrummet och att du har en jordfelsbrytare i hytten..eller hur du nu bor..Om fläkt och lampa fungerar,då har du både fas och nolla i kopplingsdosan men har du inte jorden där kan det vara du som blir liggandes på golvet likt en nolla....

Se det som en fas...en ny...
Annons
Inte säkert att man behöver någon jord över huvud taget i badrummet. Det beror ju på vad man har för apparatur i badrummet

Taklampan har man ju ingen jord till, och det är väldigt ovanligt att badrumsfläktar är jordade.

Men har man en tvättmaskin så är den naturligtvis jordad, och många badrumsskåp med lysrörsarmaturer och rakapparatsuttag är jordade.
Detta jobb har gjorts av mej,under övervakning av en behörig elektriker
ingen idé att fundera längre . har man nödig kännedom och sen kontrollerad av en behörig elektriker, så borde det vara glasklart
Den elektrikern har ju kontrolerat IPklassning och anslutningarna.
Eller???
Det stämmer göcke!

Ingen amatör hade nog inte tänkt på att ens sätta en gastät lampa där.

Så det gäller att fråga? Innan man gör något. Jordfelsbrytare finns oxå.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem