Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Saknade

Saknade

En liten fundering:
Den svenska regeringens/polisens avvaktan med att publicera listorna över saknade, kan den bero på att det kan finnas för mycket "luft" i dem?

När listorna publicerades i Danmark och Norge kunde många avföras från dem. Man fick också kännedom om ett antal människor som var saknade men inte med på listan.
En vän till mig lämnade en helt annan del av Indien innan katastrofen inträffade, men fick veta av polisen här hemma att han tillhörde de saknade.
Man säger att man inte vill riskera att tomma hus plundras, men jag tror också att man inte vill riskera att redan upprivna människor chockas av felaktiga uppgifter. Tyvärr tror jag ändå att en publicering av listorna är enda sättet att få dem så korrekta som möjligt.
Antal svar på detta inlägg: 10
Eva-Maria , en intressant tanke , vad tror du att du skulle tycka
om du kom med på en sådan lista och sedan blev bestulen på allt
du ägde och hade i lägenheten eller villan.
Eller om du är ensam överlevande , och kommer hem och det visar sig att du inte ens har de gamla minnena kvar hemma.

Jag skulle inte vilja vara med på en offentlig lista,
känslan att har förlorat egna ägodelar är också traumatiskt.
precis som att få huset nedbränt.
Ansvaret för att förmedla om att man är i livet
borde vara allas som är i livet och kan samt är friska
som är ute och reser.
Gör alla det så kommer listan att minska ändå.

Jag uppmanar även alla andra som är bortresta att kontakta
nära och kära samt grannar om ni misstänker
att de inte vet var ni befinner er.

mvh // göcke
För vem ska dessa listor vara till för?
Allmänhetens nyfikenhet? För de som verkligen saknar vänner och anhöriga vet redan om det, därför kan det inte vara så viktigt med dessa listor och som redan skrivit är, risken för plundringar av hus, hos redan drabbade, är tyvärr en stor risk.

Det är bättre att göra listorna så säkra som möjligt innan de publiceras och det förstår jag att UD jobbar med, att våra grannländer publicerat listorna tidgare kan väl delvis bero på att inte fullt så många blivit drabbade där.

Det är tråkigt att människor utnyttjar andras olycka för att sko sig, genom att t.ex plundra hus, stjäla gåvor som skulle gå till offren. Jag tycker regeringen gör rätt i att inte publicera ännu.

Jag brukar ju alltid misslyckas när jag lägger mig i tråkiga saker. Hoppas det blir bättre nu.

Jo jag hörde på nyheterna att en del vaktbolag skulle ställa upp gratis med bevakningen. Det är ju bra.

Dom som gör inbrott där borde ha smisk.
Annons
Hahaha kapitalismen är upphävd!!! :D

Nej skämt och sidå är det väl bra, men man kan ju undra om dom gör det för att va snälla eller för att få reklam.
Elias det är ju enormt bra reklam för företaget, men samtidigt är det enorm hjälp för annhöriga och de barn som inte har resten av familjen kvar, så de slipper sitta och vakta själva.

Men igentligen vad spelar det för roll om det är bra PR för vaktbolaget om de endå hjälper till ett par månader gratis så polisen får mindre att göra?
Rob, självklart är det jätte bra att dom hjälper till!
Men jag tror inte att cheferna som sitter där bakom sina kontor och inte ens vet hur man tänder en ficklampa tänker att nu ska mina mannar ut och vakta dom stackarna som blivit drabbade av katastrofen. Utan dom tänker nog snarare; Ha, här har vi en god chans att få bra PR!

Men oavsett så är det ju jättebra att de ställer upp, och alla andra. Hjälp behövs ju verkligen!
Hmmm. kan man stämma tidningar om man finns med, med namn i saknadlista och har blivit utsatt för inbrott
och att de länkar till var man kan hitta listan.
Att ni bara orkar...!!??
Det finns ju något som heter sekretesslagen och det är inte säkert att den har samma innehåll i andra länder.
Jag håller med en av Er som skrev att vänner och anhöriga samt myndigheter är väl de enda som bör veta.
Ok min vän....vet inte vad säga......tror inte riktigt på och hänga ut dom saknade......finns en del som talar....och har du förlorat nån?
Vill du ha dom uthängda i massmedia? Skulle inte tro det.....uppskattar att det sker en direktkommunikation mellan dom berörda..trots allt så gäller de ju dom drabbade, Ingen annan har med det å göra...lr ? Är mycket berörd av händelsen...mer behöver du inte veta...ok? Snacka inte skit!!! Låt oss sörja ifred... ok!!! En liten fundering...yeah right!!!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem